کد خبر : 9671
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 آبان 1399 - 14:07
-

علل توسعه نیافتگی سوادکوه شمالی چیست؟! / بخش اول

ابراهیم پورتقی سیدی، فعال فرهنگی و رسانه ای در یادداشتی به علل توسعه نیافتگی شهرستان سوادکوه شمالی پرداخت. به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، متن یادداشت به این شرح است جغرافیای فرهنگ شیرگاه از دیرباز تجلی گاه بزرگ مردانی بوده است که هرکدام نمودی از علم، تلاش و اخلاق محسوب می­شوند. سرزمینی که در تربیت فرزانگان

ابراهیم پورتقی سیدی، فعال فرهنگی و رسانه ای در یادداشتی به علل توسعه نیافتگی شهرستان سوادکوه شمالی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، متن یادداشت به این شرح است

جغرافیای فرهنگ شیرگاه از دیرباز تجلی گاه بزرگ مردانی بوده است که هرکدام نمودی از علم، تلاش و اخلاق محسوب می­شوند. سرزمینی که در تربیت فرزانگان و شخصیت های تأثیرگذار سیاسی و اجتماعی زبانزد خاص و عام بوده است و برخی محله های آن پیشینه تاریخی دارد.

شیرگاه در ادوار مختلف تاریخ نقشی عزت آفرین در منطقه ایفا نموده است و نام آن همواره تداعی کننده انسانهایی بزرگ بوده است.

اما این نقطه از استان مازندران که از نظر نیروی انسانی متخصص،متبحر و کارآمد و مجرب شهر ت دارد، از بدیهی ترین و ابتدایی ترین امکانات شهری محروم مانده است.

شهری که فاقد هرگونه زیرساخت شهری می باشد و توسعه آن از پارادایم خاصی تأسی نمی نماید! منطقه ای که هیچ پیشرفتی از نظر عمران و آبادی، چه در مرکز شهر و چه در روستاها و بخش های حوزه استحفاظی آن دیده نمی شود!!

البته ناگفته نماند اقداماتی صورت گرفت ولی با توجه به اینکه شیرگاه شاهراه است انتظار بیشتر می رود

برای ریشه یابی علل توسعه نیافتگی، می بایست دلایل را در دو سطح فرهنگ و ساختارها جستجو کرد. بحث جامع برای تبیین علل توسعه نیافتگی نیازمند تحلیل مجموعه عواملی است که سعی می شود بر اساس ادبیات علمی مرتبط، بخشی از عوامل توسعه نیافتگی که البته برای هر منقطه جغرافیایی صادق است، تحلیل و تبیین شود.

البته دفاع از این گزاره چندان هم سخت نیست، ولی طرح این موضوع و بررسی آن نیازمند توافق مشترک روی این پیش فرض است. مجموعه شاخص های شهرستان در زمینه درآمد سرانه ساکنین، وضعیت اشتغال و بیکاری در سطح شهر، سطح خدمات، وضعیت صنعتی و کشاورزی منطقه و بسیاری از موارد دیگر ، مؤید عقب ماندگی مفرط شهرستان سوادکوه شمالی هستند.

به طور طبیعی با پذیرش این سطح پیشرفت، نتیجه گیری و قضاوت در خصوص بسیاری از ویژگی های فرهنگی به صورت نادیده و بدون هرگونه مطالعه میدانی و بر اساس پیشینه مطالعات قبلی امکان پذیر است.

برای مثال بدون هیچ تأمل و بررسی می توان نتیجه گرفت که فرهنگ مبارزه برای طلب حق، کار و تلاش و حس سختکوشی مدیریت کلان آن در این شهرستان دچار مشکل است و متأسفانه به جای آن، فرهنگ سهم خواهی طایفه ای، گروهی و جریانی وجود دارد؛ که بالطبع نشان از انگیزه پیشرفت و سطح موفقیت طلبی پایین برخی شهروندان است؛ اصولاً فرهنگ تعلق و ویژگی های عاطفی برخی مردم دچار اشکال است و تقدیرگرایی منفی در آن رواج دارد.

در این نقطه از شمال کشور، کارآفرینی اهمیت بالایی ندارد و کارآفرینان از حرمت و جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار نیستند؛ برخی شهروندان مسوولیت پذیری را فراموش کرده اند و گفتمان عافیت طلبی کاملا در جریان است. آنها تنها انتظاری که از مدیران در منطقه خود دارند، انتظارات عاطفی و شخصیست و نه انتظارات توسعه ای شهرستان؛ متاسفانه به هیچ وجه از رفتار رقابتی و برتری جویی برای خدمت به شهرستان برخوردار نیستند و تنها به دلیل منافع شخصی و با روش های نا بهنجار و غیر اخلاقی دست به تخریب یکدیگر می زنند.

متاسفانه اکثریت مردم شهرستان به کم و کسری ها قناعت می کنند و دارای آرزوها و آرمان های کوچک شده اند. رویکرد اقتصادی آنها مبتنی بر معیشت است و نه تولید ثروت! منفعل مانده اند و هدفشان گذران زمان حال است و آینده ای متصور نیستند و در این فکر هستند تا مقوله ای به نام توسعه به آنها داده شود ، نه این که برای رسیدن و اکتساب آن تلاش کنند.

علاوه بر عوامل فرهنگی بیان شده، مهمترین دلایل ساختاری توسعه نیافتگی شهرستان را می توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:

۱- عدم همکاری لازم

۲- عدم وحدت و حس خدمت به مردم در بین شوراهای شهر و روستاها در طی دوره های متعدد ( که موجب عقب افتادگی چندین ساله شده است)

۳- عادت اهالی و ساکنین به پیگیری و تبادل نظر در خصوص حرف و حدیث های ناموثق و شایعات در مورد افراد مختلف و در اصطلاح عامیانه: از کاه، کوه ساختن!

متاسفانه ما اهالی سوادکوه شمالی هیچگاه حین عمل پیگیر مسائل نیستیم، در راه انجام صحیح آن کمک نمی کنیم و دنبال نتیجه نهایی از طرف خود هستیم که یا خوب خواهد شد یا بد. اگر خوب بود حسادت می کنیم و نتیجه اش آبروریزی و برکناری! اگر بد هم بود که چه بهتر، منتظر همین لحظه بودیم تا فرد مورد نظر را تخریب کنیم!

ما مردمان منطقه یا در انتخابمان اشتباه می کنیم که افراد فاقد صلاحیت و تخصص و بی اعتنا را انتخاب می کنیم؛ یا افراد خوبی انتخاب می کنیم ولی نمی گذاریم کار کنند و چوب لای چرخشان می گذاریم تا خودشان التماس کنان در پی وداع با سوادکوه شمالی باشند!!!!

اما راه چاره چیست؟ برای برون رفت از حالت رکود و انفعال باید کجا و سراغ چه کسی رفت؟ چه افرادی بیشتر در این امر نقش موثری دارند؟

این نکته ای می باشد که در یادداشت های آتی حتما به آن خواهم پرداخت.

در پایان از تلاش های بی وقفه فرماندار محترم شهرستان سوادکوه شمالی نهایت امتنان و تشکر را دارم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.