کد خبر : 19779
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 20:50
-

وجود ۲۳ شرکت دانش بنیان در ساختمان اوقاف کشور / ثبت ۱۲ وقف جدید در سالجاری

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان از ثبت رسمی ۱۲ وقف جدید در ۶ ماهه نخست سالجاری خبر داد.

به گزارش کارنامه فردا،حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل تدینی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف با بیان اینکه ارزش موقوفات به ثبت رسیده از ابتدای سالجاری، حدود ۴۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: این موقوفات در حوزه های قرآنی، فرهنگی و نیازمندی های محرومان بوده است.
وی با بیان اینکه پیامبر گرامی ما اولین واقف در اسلام بوده که باغ هایی را جهت رفع امور مسلمین، وقف کرده است، افزود: وقف حوزه بسیار گسترده ای دارد که نوع دوستی و خیریه را در کنار ارگانهای دولتی و با کمک خیرین و مردم رواج می دهد.
حجت الاسلام والمسلمین تدینی با اشاره به وجود وزارت اوقاف در ۶۰ کشور اسلامی و موقوفه بودن ۴ دانشگاه برتر جهان، اظهار کرد: اولین دانشگاه وقفی جهان ۷۰۰ سال پیش توسط ایرانیان در تبریز تاسیس شد و با گسترش وقف در حوزه های مختلفی از قبیل: ازدواج و مسکن جوانان، ساخت خوابگاههای دانشجویی و زمینه های مختلف علمی و فرهنگی، بسیاری از نیازهای مردم با استفاده از این سنت حسنه رفع خواهد شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با بیان اینکه همه مکاتبات و امور اداری اوقاف به صورت کاملا الکترونیکی انجام می شود، افزود: در حوزه مالی به طور آنلاین به بانک متصل هستیم و هرگونه اجاره خط و ثبت در سیستم انجام می شود.
حجت الاسلام والمسلمین تدینی اظهار کرد: ۶ هزار موقوفه و ۱۳ هزار و ۵۰۰ رقبه در استان سمنان وجود دارد ودرآمد اوقاف در ۶ ماهه نخست سالجاری ۳۲ میلیارد تومان بوده است.
وی از تثبیت سند مالکیت ۱ هزار و ۵۰ قطعه زمین در یکسال گذشته خبر داد و افزود: ۲ هزار هکتار از موقوفات استان نیز در طرح کاداستر تثبیت شدند.
حجت الاسلام تدینی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ پرونده از اوقاف در مراجع قضایی در حال رسیدگی است، اظهار کرد: در یک سال گذشته ۹۶ رای حقوقی به نفع اوقاف صادر شده است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به استقرار ۲۳ شرکت دانش بنیان در ساختمان جدید اوقاف در پایتخت، تصریح کرد: این شرکت ها در زمینه های مختلفی مانند: سلامت، برق، دامداری، کشاورزی،آبزیان و… مستقر هستند و با احصاء ظرفیت موقوفات استانها از سیستم، به حوزه های مختلف ورود پیدا می کنند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص آرمگاه شیخ علاءالدوله سمنانی، گفت: این بقعه طی یک قرارداد ۱۵ ساله به میراث فرهنگی واگذار شده است.
حجت الاسلام و المسلمین تدینی در خصوص نحوه هزینه کرد اموال بقاع متبرکه، گفت: تمامی درآمدهای امامزاده ها و بقاع متبرکه در همان بنا هزینه می شود و طبق قانون، نمی توان درآمدهای یک موقوفه را در جای دیگر هزینه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.