کد خبر : 2845
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 دی 1398 - 20:48
-

وزارت نفت در خصوص آلودگی هوا باید پاسخگو باشد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت نفت باید در خصوص قطع سوخت گاز تعدادی از کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها در زمان کاهش دما و جایگزین کردن مازوت پاسخگو باشد زیرا احتراق ناشی از سوزاندن مازوت نقش مؤثری در آلودگی هوا دارد.به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ،مسعود تجریشی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر کاهش

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت نفت باید در خصوص قطع سوخت گاز تعدادی از کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها در زمان کاهش دما و جایگزین کردن مازوت پاسخگو باشد زیرا احتراق ناشی از سوزاندن مازوت نقش مؤثری در آلودگی هوا دارد.
به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ،مسعود تجریشی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر کاهش کیفیت بنزین پس از سهمیه‌بندی و تأثیر آن در آلودگی هوای کلانشهرها گفت: ارتباط منطقی در این‌باره وجود ندارد زیرا با توجه به پایش‌های آبان‌ ماه مشخص شد که این موضوع مسئله نیست؛ البته پارامترهای بیشتری را نسبت به گذشته در پایش بنزین مدنظر قرار داده‌ایم.

وی با بیان این‌که تا قبل از احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، محصولات پتروشیمی را به‌عنوان بنزین استفاده می‌کردیم که این موضوع ما را متضرر می‌کرد، افزود: در حال حاضر محصولات پتروشیمی به‌راحتی به فروش می‌رسد و ارزش اقتصادی آن هم بالا رفته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های این سازمان در ارتباط با آلایندگی کلانشهرها را سوخت گازوئیل عنوان کرد و گفت: براساس توافقی که با وزارت نفت و اداره راهداری صورت گرفت مقرر شده تا در کلانشهرها و مسیرهای اصلی سوخت استاندارد توزیع شود، هرچند حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد گازوئیل توزیعی در کشور کمتر از ۲۰۰ ppm آلایندگی داشته و ضرری ندارد.

تجریشی سوخت مازوت نیروگاه‌ها و برخی کارخانه‌ها در زمان افزایش مصرف گاز را یکی دیگر از دغدغه‌های محیط زیست در بحث آلودگی هوای کلانشهرها دانست و افزود: وزارت نفت در زمان کاهش دما و افزایش میزان مصرف گاز در تهران و برخی از کلانشهرها سوخت گاز کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها را قطع و به آنها مازوت می‌دهد. سوزانده شدن مازوت و ذرات ایجاد شده ناشی از این احتراق نقش مؤثری در آلودگی هوا دارد به‌طوری‌که تنها یک کارخانه سیمان در یک روز یک میلیون لیتر مازوت می‌سوزاند و در این خصوص وزارت نفت باید پاسخگو باشد.

وی با بیان این‌‌که از ۵۰ سال گذشته می‌دانیم که با نزدیک شدن به فصل زمستان با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم، گفت: ما در کاهش اثرات ناشی از این پدیده آب و هوایی اقداماتی همچون افزایش میزان معاینه فنی خودروها و توزیع سوخت استاندارد برای کلانشهرها را انجام داده‌ایم ولی عدم توجه به موضوعات دیگر مانند بازسازی اتوبوس‌ و کامیون‌ها، دادن مازوت به کارخانه‌ها، اسقاط موتورسیکلت و ماشین‌های قدیمی، افزایش سهم حمل و نقل عمومی باعث شده تا اقدامات انجام شده ما بی‌اثر شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در مقایسه با سال ۹۶ وضعیت هوای پاک و سالم ما امسال بیشتر بوده ولی ارزیابی شرایط وارونگی هوا (اینورژن) بیانگر آن است که اقدامات ما اثربخش نبوده و نتوانستیم در شرایط بحرانی موفق باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.