کد خبر : 15564
تاریخ انتشار : جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 19:56
-

ابزار دانش‌بنیان در اختیار دامداران شهرستان فردوس قرار گرفت

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس گفت: دستگاه تلقیح مصنوعی دوربین‌دار، ابزاری دانش‌بنیان بوده که نخستین بار در استان تهیه شده و در اختیار دامداران این شهرستان قرار گرفته است.

به گزارش کارنامه فردا ،جواد اسماعیلی افزود: تلقیح و آبستنی در یک واحد گاوداری صنعتی یکی از مهمترین عوامل موفقیت آن مجموعه است و هرچه دقت و کارآیی این کار بیشتر باشد، نرخ آبستنی و به‌طبع آن تولد گوساله و بازدهی اقتصادی افزایش خواهد یافت.

وی گفت: با هدف ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های بخش دام در شهرستان فردوس و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، واژینوسکوپ دوربین‌دار با قابلیت تلقیح مصنوعی یا تفنگ تلقیح مصنوعی بصری (دوربین‌دار) تهیه شد و فردوس اولین شهرستان خراسان جنوبی و از معدود مناطق کشور است که دامداران و بهره‌برداران می‌توانند از این ابزار دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.

رییس شبکه دامپزشکی فردوس، افزایش بازدهی و گیرایی تلقیح مصنوعی، بررسی وضعیت سلامت دستگاه تناسلی دام ماده، بررسی مشکلات و ناهنجاری‌های آن با امکان ثبت فیلم و عکس و امکان استفاده در فعالیت‌های آموزشی را از مزایای این ابزار عنوان کرد.

وی اظهار داشت: از آنجایی که عمل ملامسه و تشخیص با ملامسه در استفاده از این دستگاه حذف می‌شود انجام تلقیح بسیار ساده و در عین حال دقیق خواهد بود و نیاز به قدرت بدنی ندارد.

اسماعیلی افزود: این ابزار قابل استفاده برای گاو، اسب، الاغ و شتر است و با استفاده از پوشش‌های محافظتی، امکان انتقال بیماری بین دام‌ها نیز کاهش می‌یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.