کد خبر : 21884
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 17:17
-

روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست

کارنامه فردا -معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی بر خلاف آن‌چه که گفته می‌شود، لاک‌پشتی نیست و در برخورد با طبیعت و موجود زنده باید همه جوانب به درستی سنجیده شود.

به گزارش کارنامه فردا ، علی سلاجقه روز پنجشنبه در حاشیه سفر به استان سمنان افزود: حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به عنوان دغدغه ملی در دستور کار جدی دولت سیزدهم، شخص رییس جمهور و سازمان حفاظت از محیط زیست است.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی پای کار آمده و اقدامات ارزشمندی از جمله نصب سرعت‌گیر و دوربین کنترل سرعت انجام داده است که در نتیجه آن و اطلاع رسانی‌ گسترده، مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست افزایش چشمگیری پیدا کرد.

وی بیان کرد: برای ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی در محدوده استان سمنان باید اعتبار کافی از منابع وزارت راه و شهرسازی به سازمان حفاظت محیط زیست و اداره‌کل استان سمنان تخصیص یابد.

این مسوول اضافه کرد: طبق تاکید وزارت راه و شهرسازی مشکلی در تحقق تعهد و انتقال اعتبار به حفاظت محیط زیست استان سمنان برای انجام اقدامات راهبری در حفاظت از این گونه ارزشمند وجود ندارد.

وی تاکید کرد: مدیریت و احیای یوزپلنگ آسیایی طرح ملی است و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حیات وحش، امن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی از وجود خطراتی مانند حضور سگ‌های گله و ولگرد و تامین طعمه به میزان کافی را در دستور کار دارد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به دغدغه دولت برای مهار ریزگردها اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار وزارت نیرو در مهار ریزگردها و همچنین احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته به خوبی پای کار آمد و با رهاسازی آب سدها و تخصیص حق آبه محیط زیست از تصفیه پساب دریاچه ارومیه به احیای آن کمک کرد.

وی بیان کرد: روند مطلوب بارش‌های بهاری در کشورهای همسایه نشان‌دهنده شرایط مناسب برای کنترل ریزگردهاست، اما حل این مشکل به اقدامات گسترده داخلی و بین المللی احتیاج دارد.

سلاجقه تاکید کرد: در زمینه مدیریت تالاب‌ها نباید فقط به امید بارندگی بود و باید فراتر رفته و از ظرفیت‌هایی مانند پساب و تصفیه خانه برای احیای این پهنه‌های آبی استفاده کرد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بعد از میزان تخصیص آب آشامیدنی بیشترین میزان تخصیص در رتبه دوم مربوط به حق‌آبه محیط زیست و در رتبه‌های بعدی مربوط به کشاورزی و صنعت است.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.

پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار و پارک توران یا خارتوران در شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا به ترتیب در غرب و شرق استان سمنان است و هم چنین استان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکارممنوع دارد.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.