کد خبر : 20137
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 21:07
-

پیوست الزام متقاضیان و مشترکین صنعتی گاز به بهینه‌سازی در دست تدوین است

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران از تدوین پیوست‌های الزام‌آور رعایت معیار مصرف انرژی و بهینه‌سازی برای همه متقاضیان و مشترکین صنعتی شرکت ملی گاز ایران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش کارنامه فردا ،ساجد کاشفی صبح روز دوشنبه ۶ آذرماه در دومین میزگرد تخصصی اصحاب رسانه و مدیران شرکت ملی گاز ایران که به میزبانی خانه گاز در موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برگزار شد، با اشاره به اینکه عملکرد و پیاده سازی راهبردها در حوزه بهینه‌سازی فاصله زیادی با صحبت و اظهار نظر در این خصوص دارد گفت: در سال ۱۳۹۶ آیین نامه بازار بهینه سازی و محیط زیست تدوین شده است ولی خروجی آن در مرحله اجرا تاکنون چندان ملموس و اثربخش نبوده است.

کاشفی با تأکید بر این‌که مدیریت نوپای انرژی و کربن در شرکت ملی گاز ایران به دنبال تعریف نقش و اهداف این شرکت برای حضور فعال در راه اندازی و رونق این بازار است گفت: پاشنه آشیل طرح‌های بهینه‌سازی انرژی، توجیه اقتصادی و به صرفه بودن آن‌ها است تا سرمایه گذاران و بخش های مختلف اقتصادی در آن مشارکت داشته باشند.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در ادامه، افزود: در صدد هستیم تا شیوه های متنوع و جذاب تامین مالی پرژوه های بهینه سازی از جمله گواهی های صرفه جویی گاز و انرژی و عرضه آنها در بورس انرژی را طراحی و اجرا کنیم. البته همزمان در حال طراحی و تدوین سیاست‌ها و سازوکارهایی برای ایجاد جذابیت گواهی‌های صرفه‌جویی گاز در دوره‌های غیرپیک هم هستیم.

وی تأکید کرد: مذاکرات خوبی با شرکت‌های خدمات انرژی صورت گرفته و در صدد هستیم با درنظر گرفتن استانداردهای نهادهای نظارتی نظیر سازمان ملی استاندارد، پیوست‌های الزام آوری با عنوان پیوست انرژی برای صنایعی که متقاضی دریافت اشتراک گازهستند تدوین کنیم تا موضوع رعایت معیارمصرف انرژی و بهینه سازی به عنوان یک الزام و پیش نیاز برای برخورداری از گاز در صنایع به ویژه صنایع پرمصرف درنظر گرفته شود.

کاشفی با اشاره به تاثیر بسزای بهینه سازی در فرایند مدیریت مصرف و کاهش هدررفت انرژی در کشور گفت: در راستای عمل به تکالیف شورای اقتصاد در زمینه بهینه سازی، بحث بهسازی، نوسازی و هوشمندسازی موتورخانه‌ها در دستور کار است و تاکنون بهسازی  بیش از ۷۵ هزار موتورخانه در کشور انجام شده است. و با توجه به مصوبه اسفند ماه سال ۱۴۰۱ شورای اقتصاد، بهسازی موتورخانه‌های بخش دولتی نیز از جمله موضوعاتی است که در اولویت اقدامات این بخش قرار گرفته است.

وی در پایان، اظهار کرد: علاوه بر این موارد، در راستای اجرای طرح نصب ۴ میلیون ۱۰۰ هزار بخاری با راندمان بالا به جای بخاری‌های با راندمان پایین، فراخوان شناسایی و ارزیابی سرمایه گذاران طی دو مرحله منتشر شده و در حال حاضر همکاران ما درشرکت بازرگانی گاز در حال ارزیابی شرکت کنندگان در فراخوان هستند. همچنین برای رفع چالش های اجرایی این طرح به ویژه در حوزه مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان، مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شده، که امیدواریم در آینده ای بسیار نزدیک این موانع نیز برطرف شود.

خاطرنشان می‌شود، دومین میزگرد تخصصی اصحاب رسانه و مدیران شرکت ملی گاز ایران  از صبح امروز دوشنبه ۶ آذرماه به میزبانی خانه گاز در موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، با مشارکت بیش از ۲۰ نفر از اصحاب رسانه از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های رسمی کشور و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت برگزار شد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.