کد خبر : 22680
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 خرداد 1403 - 19:19

عرصه تبلیغات،عرصه جهاد مقدّس فرهنگی است

عرصه تبلیغات،عرصه جهاد مقدّس فرهنگی است
کارنامه فردا -دکتر محسن محسن زاده دریادداشتی به مسائل اخلاق در انتخابات پرداخت وگفت:عرصه تبلیغات،عرصه جهاد مقدّس فرهنگی است.

به گزارش کارنامه فردا،در این یادداشت آمده است ؛ایّام پر تلاطم تبلیغات انتخاباتی با آرایش غلیظ گروه های سیاسی با استخدام شعارهای رنگارنگ و کلماتی کلیشه ای با گذرواژه پر تکرار (مردم) در سطح رسانه ها شروع شد .

اجاره واژه های ارزشی بدون درکی درست از هوش و ذائقه مردم و غریبه باچهارچوبه های اخلاقی ، نمایانگر ابزاری و فصلی بودن شعارهای انتخاباتی بعضی از نامزدها می باشد که متأسّفانه از سوی فرماندهان پشت پرده ستادها در شبکه های مجازی که قتلگاه جوانان پاک سیرت می باشد در حال بازنشر است و این مهم می طلبد تا با مروری بر ادبیّات دینی ، نهیبی به آقایان مدّعی اخلاق مداری بزنیم تا بدانند که عرصه تبلیغات ، عرصه جهاد مقدّس فرهنگی است که با آلوده شدن به امور غیر اخلاقی وجهه نظام و انتخابات را مخدوش می نماید.

کسانی که قرار هست متولّی اصلاح و تربیت جامعه باشند، ابتدا باید خود و اعضاء ستاد خود را در کانون تربیت اخلاقی و فرهنگی تحت تعلیم مبانی ارزشی قرار دهند تا بیاموزند و بعد آموزش بدهند .

امیرالمؤمنین (علیه السّلام) مدیران و معلّمان سیاسی جامعه را نهیب می زنند که قبل از پذیرش مسؤلیّت و مدیریّت جامعه ، ابتدا نفس سرکش خود را تربیت نمایند تا مصداق شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ» نباشید ؛
امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در حکمت ۷۳ نهج البلاغه فرمودند : «مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماماً فلیَبدأ بتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ» کسانی که می خواهند مدیر و مربّی و معلّم مردم باشند و جامعه را هدایت کنند ، ابتدا باید نفس و جان خود را تربیت کنند. «و لیَکُن تأدیبُهُ بسِیرَتِهِ قَبلَ تأدیبِهِ بلِسانِهِ» قبل از آنکه بخواهید مردم را به زبان هدایت کنید ، با رفتار صحیح خود تربیت دینی را به آنان بیاموزید . «و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤدِّبُها أحَقُّ بالإجلالِ من مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤدِّبِهِم» ؛ «کسى که آموزگار و مربّى خود باشد بیشتر سزاوار بزرگداشت است تا آن که آموزگار و مربى دیگران است» ؛
گویندگانی که خود عمل نمی کنند ، حق ندارند در جایگاه مدیران جامعه قرار بگیرند و سرنوشت مردم را به مخاطره بیندازند .
استفاده بازاری و ابزاری از شعارهای ارزشی و پرونده سازی و افشاگری برای رقبا با هیچ اصول دینی و اخلاقی سازگار نیست و مسلّماً شایسته مدیریّت انقلابی نیست .

داستان تلخ و تکرای «بگم بگم» از منظر دین و اخلاق مطرود و گوینده آن منفور است. وجود نازنین امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در وصیّت اخلاقی خود به فرزندش فرمود : «یا بُنَیَّ ، لا تَقُل ما لا تَعلَمُ ، بل لا تَقُل کُلَّ ما تَعلَمُ» ؛ «فرزندم! آنچه نمى دانى مگوى، بلکه همه آنچه را هم که مى دانى مگوى» ؛ طبق فرموده امیرالمؤمنین (علیه السّلام) انسان حق ندارد بدون اطّلاع و فقط بر اساس شنیده ها کسی را به چیزی متّهم کند و البتّه حق ندارد حتّی تمام آنچه را که می داند بر زبان جاری کند فقط بخاطر اینکه بتواند پیروز میدان انتخابات بشود .

آقایان ! باور کنید شما در قبال آنچه که می گویید و اطرافیان شما در طرفداری از شما می گویند و اذهان مردم را بمباران می کنند مسؤل هستید.

بیان بسیاری از مطالب بی سند سبب دلسردی مردم نسبت به مدیران پاکدست کشور می شود.

لطفاً اخلاق را زیر پا نگذارید و بخاطر چند رأی اخلاق و ایمان را به مسلخ نبرید .

مردم از چنین رفتاری منزجر و متنفّر هستند و به این روشهای پوپولیستی و ضدّ اخلاقی رأی نمی دهند . استفاده از نمادهای اخلاقی و ارزشی ملزوماتی دارد که مهمترین آن ادبیّات و گفتار ارزش مدارانه است . مراقب باشید که رأی مردم زینتی نیست بلکه امانتی است که باید به دست امانت دار برسد ولی اگر کسی با شکستن حریم های اخلاقی به حریم رقبای انتخاباتی حمله کرد ، یقیناً فردای بعد از انتخابات حریم رأی دهندگان را نیز می شکند .

شما در قبال مردم و رأی آنان مسؤولید همچنانکه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند : «إنّی مَسؤولٌ و إنّکُم مسؤولُونَ» ؛ همه ما مسؤلیم . مردم در انتخاب فرد اصلح مسؤل هستند و شما هم در قبال رأی مردم مسؤلید.

مراقب باشید در قبال این مسؤلیّت از خطوط قرمز اخلاق عبور نکنید . شما و همراهانتان در ستادها اجازه ندارید برای رسیدن به کرسی ریاست به هر وسیله ای متوسّل شوید .

امیرالمؤمنین(علیه السلام) در پاسخ به خواسته نامشروع اطرافیان ناشایست که حضرت را تحت فشار قرار دادند تا حریم های ارزش و اخلاقی دینی را بشکنند و نور چشمی ها را بر عموم مردم ترجیح دهند فرمودند : «اَتَاءْمُرُونّى اَنْ اَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فیمَنْ وُلّیتُ عَلَیْهِ! وَاللّهِ لا اَطُورُ بِهِ ما سَمَرَ سَمیرٌ…! لَوْ کانَ الْمالُ لى لَسَوَّیْتُ بَیْنَهُمْ فَکَیْفَ وَ اِنَّما الْمالُ مالُ اللّهِ» ؛ «آیـا مـرا فـرمان مى دهید که در قلمرو زمامدارى خود پیروزى را با ستم کارى بدست آورم ! بخدا سـوگـند هرگز چنین کارى نمى کنم مادامى که شب و روز پشت سر هم مى آیند و مى روند و اگر مـال از آن مـن بـود، هـمـه مـردم را در تـقـسـیـم آن مـسـاوى مـى گـرفـتـم ، چـه رسـد بـه ایـن کـه مال قطعاً مال خداست» ؛
آقایان به هیچ وجه هدف وسیله را توجیه نمی کند و نمی توان با بی اخلاقی به صندلی شهید جمهور اخلاق مدار تکیه زد .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.