کد خبر : 22564
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 - 17:24

معادله چند وجهی ۵ + ۱ انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری

معادله چند وجهی ۵ + ۱ انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری
کارنامه فردا - عبدالرسول جوادی بالاجاده فعال رسانه ی  در یادداشتی به معادله چند وجهی ۵ + ۱ انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری پرداخت .

به گزارش کارنامه فردا ،دریادداشت آمده است ؛برگزاری انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری در شرایطی برگزار می‌شود که هر ایرانی آزاده ای در مصیبت غم بار شهادت شهدای خدمت و در راس آن خادم جمهور شهید آیت الله رئیسی سوگوار می باشد .

با استناد به قانون اساسی و تدابیر حکیمانه رهبری فرزانه انقلاب در اجرای قانون در این شرایط فضای مشارکت واجدین شرایط را بیش از گذشته برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری حساس کرده است و در واقع از همه جریان‌ها و گروه‌ها در این میدان رقابت انتخاباتی وارد شدند .

لیکن حاصله بررسی ها و احراز صلاحیت نامزدها انتخاب ۶ نامزد انتخاباتی برای رقابت بوده است .

تحلیل انتخاباتی با این سبد انتخاب ( ۶ نامزد) بسیار سخت و دشوار می باشد .

انتخاب ۵ نامزد همسو و همگرایی سیاسی( جریان اصولگرایی)در مقابل ۱ نامزد گرایش به( جریان اصلاح طلب) فرایند انتخابات را معادله ای چند مجهولی ساخته است .

از یک طرف جریان اصولگرایی با گرایش های(ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه پایداری،شورای وحدت،شریان،امناو جمنا و…)که عملا از هر جبهه یک شاخص( نامزد) در انتخابات چهاردهم دارد.

اگر برای این شاخص ها و نامزدهای جریان اصولگرایی با هم وفاق و انسجام ایجاد نشود و همه مدعیان پیروز میدان از این جریان راه به جایی نخواهند برد.

اگر چه اجماع این جریان‌های همسو با نامزدهای که عملا همسطح با سایر نامزدها و گاها برتر می بینند،کاری بسیار سخت است که جبهه پایداری به نیروی امنا و جمنا برسد یا شورای وحدت با سایر جبهه های گرایشی به اصولگرا پیوند ایجاد کند‌.
و رسما اعلام داشتند تا آخرین صحنه انتخابات را وارد میدان خواهند بود و بویی از انسجام نمی‌رود.

انچه حاصل خواهد شد که “عدم وفاق و انسجام جریان‌های سیاسی اصولگرایی نتیجه ای جز شکست حتمی در پی نخواهد داشت “.

رمز پیروزی جریان اصولگرا انسجام همه ارکان وابسته و حتی فراتر از آن جذب میانه رو ها و اصلاح طلبان انقلابی هم در سبد رای نامزد مورد وفاق می باشد
و اگر این جریان ۵ نفره همسو به ۲ نفر هم برسند هم خطر تقابل نزدیک یا سبقت رقیب انتخاباتی وجود خواهد داشت .

از سویی در مقابل همه جریان چپ و اصلاح طلب از جبهه های کارگزاران، دوم خردادی، تدبیر و امیدی ها،ید واحد از یک نامزد انتخاباتی حمایت می‌کنند

این معادله چند مجهولی در مقابل جریان حمایتی قومی هم مصداق دارد و هم موجب تقویت سبد آرای جریانی خواهد بود
.
خراسان نشین ها ۳ نامزد انتخاباتی از خراسان دارند که بدور از نگاه جریانی و نگاه صرف قومی سبد رای خراسان بزرگ برای ۳ نامزد خواهد بود
و در مقابل آذربایجان برزگ و استان‌های ترک نشین و حتی بخش اعظمی از تهران بزرگ یک نامزد انتخاباتی را در سبد انتخاب خود دارند .

از این دو زاویه ( جریانی و قومی، زبانی) انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، معادله ای چند وجهی است که نتایج حاصله از آن دارای اهمیت و ارزش خواهد بود
چگونگی حل این معادله هم تنها در سایه انسجام و وفاق جبهه های جریان اصولگرایی بر یک نامزد که البته مورد انتظار مردم ایران است کارآمدترین، با تدبیرترین، صاحب برنامه ترین و مهمتر از همه جامع نگر ترین نامزد به انجام امور اجرایی کشور را انتخاب و همه برای پیروزی آن تلاش نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.