کد خبر : 22399
تاریخ انتشار : جمعه 11 خرداد 1403 - 12:15

وصله ناجور معماری میراث فرهنگ مازندران رادرمعرض خطرانداخت

وصله ناجور معماری میراث فرهنگ  مازندران رادرمعرض خطرانداخت
کارنامه فردا -احسان سلیمانی کارشناس گردشگری در یادداشتی گفت:با ساخت کلبه های سوئیسی از هر کجای خاک سوادکوه وصله ناجور معماری میراث فرهنگ مازندران آنچه که در گذشته بوده رادرمعرض خطرانداخت.

به گزارش ندای مردم دو استان ،دریادداشت این فعال رسانه ی و گردشگری آمده است؛این روزها کلبه های سوئیسی از هر کجای خاک مازندران و مخصوصا در سوادکوه مانند قارچ های جنگلی سر از خاک بیرون می آورند.
کلبه هایی که نه تنها از لحاظ مهندسی فضای بسیاری را در طبقات بالاتر و فضای زیستی اقامتگاه از بین میبرد، بلکه انسان را به تفکر فرو می برد،  در سرزمینی که معماری میراثی و معماری اصیل ایرانی قدمتی چند هزارساله دارد و خود را از عمق زمان با فیزیک منطقه در تمام تاریخ معماری مردمان این مرزو بوم به رخ میکشد درحال از بین رفتن است. معماری اسلامی در طول زمان در این منطقه حتی چشمان هر رهگذری را خیره نگه میدارد. به یاد دارم که استادی میگفت فرهنگ هر خاک در ذات معماری آن خاک نهفته است. حال سوال این است با داشتن غنی ترین معماری میراثی و یا حتی مدرن ایرانی آنهم از نوع مناطق شمالی ایران چرا باید هر روز شاهد بیشتر شدن این نوع سازها در منطقه باشیم؟
معماری غلام گردش، شیروانی، طاق در کلبه ها ،خانه های چوبی و کاهگلی می تواند دوباره نام و فرهنگ معماری  مازندران را زنده نگهدارد. امیدوارم روزی مسئولین محترم استان با مراجعه افراد به سازمانهای مهندسی ذیربط برای ساخت اینچنین سازه هایی، نه تنها اجازه ساخت صادر نکنند، بلکه آلبومی از معماری میراثی و یا مدرن برامده از همان معماری تاریخی به این عزیزان ارائه دهند تا مردم نیز با علم به تفاوت اشکار انها، مازندران را زنده نگهدارند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.