کد خبر : 9002
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 شهریور 1399 - 13:34
-

نقش موثر شهرداری سمنان در ساخت پارک موزه دفاع مقدس

سرهنگ محمد حسن سلامی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: دفاع مقدس ما قبل از اینکه یک واقعه با عظمت تاریخی باشد که در تاریخ کشور نظیرش را سراغ نداریم و این خودش در خور تجلیل است بلکه روحیه جهاد در راه خدا و مجاهدت پروری را در مردم ما تقویت

سرهنگ محمد حسن سلامی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: دفاع مقدس ما قبل از اینکه یک واقعه با عظمت تاریخی باشد که در تاریخ کشور نظیرش را سراغ نداریم و این خودش در خور تجلیل است بلکه روحیه جهاد در راه خدا و مجاهدت پروری را در مردم ما تقویت کرده و در جوان ها روحیه ایثار، مقاومت، فداکاری، ایستادگی به وجود آورده است و اینها یک فرهنگ و یک مکتب است و مردمی که این ویژگی ها و ‌ارزش ها در آن زنده باشند این ملت هم در مقابل دشمنان خارجی و تهاجمات خارجی و هم در مقابل آسیب های فرهنگی و اجتماعی که امروز گریبان بخشی از جامعه ما را گرفته است آسیب پذیر نخواهد بود و این ارزش ها می‌تواند از لحاظ اجتماعی بازدارندگی ایجاد کند و می‌تواند ملت ایران را با بصیرت نگاه دارد.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، وی با بیان این مطلب که ما الان در چهل سالگی دفاع مقدس هستیم عنوان نمود: الحمدلله در۴۰سالگی دفاع مقدس علاقه مندی را در بخش  های جامعه برای پرداختن به موضوع ترویج ارزش های انقلاب نسبت به دفاع مقدس داریم میبینیم. ما در این ایام جلساتی داشتیم و دو برنامه ویژه دفاع مقدس را با استقبال دستگاه ها، نهاد ها و تشکل های مردمی را داشتیم یکی از برنامه های ما این است که از۳۰۰۰ رزمنده استان سمنان در چهل سالگی دفاع مقدس تقدیر و تجلیل به عمل بیاید و این را در بخش های گوناگون جامعه تقسیم کردیم که  اگر مساجد سنگرهای دفاع مقدس است  قریب به ۹۰۰۰رزمنده استان سمنان را ما پیش بینی کردیم تا در۳۰۰۰مسجد استان از آنها تحلیل و تقدیر کنیم. دیگر اینکه هر تشکل مردم نهاد و بعد دانشگاه هر هیأت ورزشی و هر مجموعه ای که در دوران دفاع مقدس مشارکت داشته و فعال بوده از آنها تجلیل شود و کار دیگری که امسال انشاالله با عنایت الهی در این مجموعه انجام خواهد شد نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ساله دفاع مقدس است و برای اولین بار انجام خواهد شد و بیش از ۲۰دستگاه نیروی مسلح استان انشاالله در این نمایشگاه حضور فعال خواهد داشت. همچنین محافل خاطره گویی در محافل مختلف با محوریت ائمه جمعه انجام خواهد شد و همچنین در سطح دستگاهی تعریف شده که در ادارات، مدارس و دانشگاه ها انجام خواهد شد. البته بخشی از آن حتی در پایین ترین سطوح گفتیم هر جلسه ای که دستگاهی میخواهد شروع کند این باشد که بعد از تلاوت کلام الله مجید یکی از رزمندگانی که حاضر در جلسه هست خاطره ای بگوید و جلسه شروع شود.


سرهنگ سلامی با اشاره به این موضوع که ما با تدابیر مختلف بنا داریم انشاال…تاریخ شفاهی رزمنده ها زنده نگه داریم تصریح نمود: امیدواریم بتوانیم با اسنادی که در مرکز اسناد دفاع مقدس استان قرار میدهیم  برای نسل های آینده انشاالله مورد بهره برداری قرار دهیم که در این زمینه هم اسناد مکتوب وجود دارد و هم اسناد انفرادی که رزمنده های ما دارند.


مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خاطر نشان کرد: یکی از کارهای ما تدوین دانشنامه و دایره المعارف است که در تاریخ بماند و مجاهدت هایی که در دفاع مقدس انجام داده اند که هنوز استمرار دارد  و تا زمانی که این ارزش ها در جامعه است انقلاب ما زنده است و دشمنان انقلاب اسلامی نمی تواند به مردم و جامعه ما ضربه بزنند.

وی با توضیح این مطلب که مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس که ویژگی خاص دارد که مصوب سفر آقا است ادامه داد: ویژگی دوم این است که موزه ما تقریبا در مرز ۹۰درصد است اگر امروز میخواستم این موزه را شروع بکنیم با مشکلات عدیده ای روبه رو بودیم و این یکی از توفیقات خوبی است که به دست آوردیم و همزمان دو قرار داد موزه آرایی منعقد کردیم و توانسته ایم با دو نفر از هنرمندان کشوری که در این حوزه توانمند هستند قرار داد داشته باشیم که از هشت گالری که در موزه داریم بعضی از مرحله عمرانی وارد مرحله محتوایی می شود و هویت موزه اصلی ما زمانی کامل خواهد شد که ساختمان اصلی موزه ما که هشت گالری دارد بتوانیم این گالری ها را ما تجهیز کنیم و موزه آرایی اش انجام شود. این مجموعه ۱۲هکتار است یا به عبارتی صدو بیست هزار متر مربع است و ما روی چهار  هکتار اصلی آن متمرکز شدیم که ساختمان اصلی موزه صحن شهدای انقلاب اسلامی، یادمان شهدای گمنام و فرهنگسرای دفاع مقدس است این مناطق پر تردد ترین و پر فایده ترین قسمت موزه است ما باید حداقل دو یا سه عملیات های دفاع مقدس را بازآفرینی کنیم و همچنین در حال رایزنی هایی با آستان قدس رضوی هستیم که یکی از مراکز خدمات رفاهی زائران علی ابن موسی الرضا (ع) را که در مسیر زائران قرار دارد اینجا ببینیم تا زائران قبل از اینکه به مشهد برسند پا در این موزه بگذارند و این مقدمه ای برای زیارت با معرفت باشد.


سرهنگ محمد علی سلامی افزود: همچنین موزه وسیعی برای جوانان داریم که بخش هایی از محیط های موزه کارگاهی است و قریب ده هزار نفر در قالب بازدید های گروهی، دانش آموزی ، دانشجویی، سربازان، افسران جوان و نیروهای مسلح اینجا را بازدید کردند. موزه دفاع مقدسی که وجود دارد سیاستش این است که هرآنچه که از آثار دفاع مقدس هست از بخش ها و دستگاه های گوناگون به عنوان اسناد دفاع مقدس جمع آوری نماید.البته در کنار همه این موارد و موضوعات یک بخش هم باید پایگاه فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس نقش ایفا کند و ما در این بازه زمانی با رعایت پروتکل ها در حیاط مراسم هایی داریم هیأت هایی از جوانان می آیند و در جوار یادمان های شهدای گمنام در مجموعه برنامه داریم، کارگاه های آموزشی در بخش های گوناگون که بتوانند الگوی جهادی را تقویت کنند را داشته و در حوزه ی مهدهای کودک برنامه دفاع مقدس را تا حدی شروع کردیم. برای مدیران مهدها، مربیان آمادگی دفاعی را قرار دادیم. در مجموعه برنامه و کارگاه آموزشی بود امروزه در حوزه معارف دفاع مقدس جزو استان های برتر کشور هستیم.


ایشان با اشاره به این نکته که ما در حوزه های مختلف فعالیت داریم اذعان نمود: در حوزه ادبیات دفاع مقدس از استان هایی بودیم که خوب توانستیم عمل بکنیم سالی پنجاه کتاب در حوزه دفاع مقدس در موضوعات مختلف منتشر شده است و در حوزه اسناد دفاع مقدس ضمن اینکه آثار خوبی را از دستگاه ها مختلف داشتیم عملکرد دستگاه های مختلف در دوران دفاع مقدس را انجام می‌دهند و در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس و آثار مختلفی که وجود دارد خوب توانسته ایم عمل کنیم در حوزه فضای مجازی مخصوصا با شرایط کنونی و وجود کرونا فعال بوده ایم ما از یک طرف باید این ارزش‌های والا را نگاه داریم از طرف دیگر این ارزش ها را ترویج کنیم و نسل به نسل منتقل کنیم.


مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ضمن قدردانی از استاندارمحترم سمنان و دکتر فخری اشاره داشت: جا دارد از زحمات و عنایت های دکتر ناظم رضوی نسبت به پارک موزه ی دفاع مقدس قدر دانی کنم و اذعان کنم یکی از دستگاه هایی که انصافا در این دوره با مرکز فرهنگی همکاری نزدیکی داشتند شهرداری و شورای شهر بوده است که با کمک شایان آنها تصمیمات خوبی گرفته شده است و  در یک برنامه ریزی کلان به این نتیجه رسیدیم که کارهای این مجموعه و محوطه سازی های مجموعه را در ادامه مسیر با شهرداری دنبال کنیم. یک منبعی برای شهرداری وجود دارد و این است که یک مجموعه وجود داشته باشد و در اختیار شهرداری قرار بگیرد و آماده سازی شود و عوایدش در این مجموعه هزینه بشود که هنوز به مرحله عملی نرسیده است. یکی از شهرداری هایی که با ما خوب همکاری کرده شهرداری فعلی سمنان است از عملکرد شهرداری سمنان در پارک موزه دفاع مقدس راضی هستیم زیرا که شهردار سمنان شهرداری است با جان و دل  در این زمینه با همکاری داشته، ایشان بار ها با من تماس گرفته اند و گفته اند جلوی در پارک موزه هستند و بدون هیچ برنامه قبلی برای بازدید آمده اند و این نیت خیر ایشان را نشان می دهند همچنین قابل توجه است که بگویم پیمانکاران شهرداری سمنان پروژه های مهمی انجام داده اند و باید به این نکته اشاره کنیم که اصل کار محوطه سازی مجموعه را شهرداری انجام داده است و هنوز این موضوع ادامه دارد.
وی تصریح نمود: دوستان ما در شورای شهر سمنان که در جلسات خدمت آنها می رسیم و بعضا برای بازدید به اینجا می آیند.

برنامه های پیشنهادی سالیانه را در شورای شهر مصوب می نمایند، به طوری که امسال شهرداری سمنان جدی تر پای کار آمده است و خدمات خیلی خوبی را به مرحله انجام رسانده است.


سرهنگ سلامی با توضیح این موضوع که کمتر از ده درصد کارهای عمرانی مجموعه باقی مانده است عنوان کرد: کاری هم الان انجام شده است بخش عمده آن توسط دفتر مقام معظم رهبری پرداخت شده و الباقی به کمک دولت محترم بوده و بخش دیگر آن از منابع استانی بوده است الحمدلله در شرق کشور از استان های همجوار جلوتریم و بزرگ‌ترین موزه شرق دفاع مقدس است. کار در این حوزه اعتقاد و‌باور قلبی میخواهد و زیرا که این کار نشر دهنده مجموعه ای است که سه هزار جوان برای آن خون داده اند و کار بسیار مقدسی است و امیدواریم انشاالله امسال سالی باشد که ثمره و بهره نهایی از این مجموعه را بتوانیم به دست بیاوریم.


ایشان افزودند: طی مذاکراتی که با نماینده محترم مردم سمنان، دامغان و نماینده محترم گرمسار داشتیم درخواست داریم تا سازمان برنامه و بودجه و وزارت دفاع و نیروهای مسلح و همچنین سایر مسئولین استان عنایت ویژه ای به آن داشته باشند تا انشاالله این مجموعه سریعتر تکمیل شود، همچنین از دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه های نظام سلامت درخواست داریم تا با کمک آنها بتوانیم  اورژانس جبهه را در این مجموعه راه اندازی نماییم. جهاد سازندگی در دفاع مقدس نقش پررنگی داشته است و قرارگاه حمزه سیدالشهدا جهادگرانش از استان ما بودند به همین دلیل ما به آنها پیشنهاد همکاری دادیم و آنها هم قبول کردند. موزه دفاع مقدس سمنان صرفا استانی نیست ما در مسیر زائران علی ابن موسی الرضا هستیم و دانشگاهیان از شهرهای مختلف و گردشگران داخلی و خارجی به اینجا می آیند و در واقع نگاهمان بین المللی است و چون یک بخش از آن نقش استان در دفاع مقدس است و یک بخش مقوله اصل دفاع مقدس است ما بحث کشوری را هم داریم. کتابخانه تخصصی دفاع مقدس ما یکی از بزرگترین کتابخانه های تخصصی است و مورد استفاده دانشجویان، اساتید و پژوهشگران در حوزه دفاع مقدس قرار می‌گیرد که نیازمند توجه بیشتری به آن است.


سرهنگ سلامی در بحث مساواتی که مقام معظم رهبری فرموده اند نیز گفت: این مرکز فرهنگی یک مجموعه ستادی است که سیاستگذار و برنامه ریز است وآنچه در برنامه ما بود سرکشی و تقدیر از عزیزانی بود که با تلاش ها و مجاهدت های آنها توانسته ایم   در عرصه سلامت و در عرصه معیشت مردم جایگاه خوبی را در بحث کرونا داشته باشیم. مجاهدت کادر درمانی امروز یادآور دفاع مقدس است که جا دارد در اینجا دوباره از آنها قدردانی کنم. البته در مناسبت هایی مثل دفاع مقدس امسال که رژه را به خاطر شرایط کرونا حذف کرده اند و جایگزین آن دیدار از طریق ویدئو کنفرانس با رزمندگان استان با رهبر فرزانه انقلاب انجام خواهد شد یک ویژه برنامه دیده ایم که نیروهای مسلح استان جمع می‌شوند و در این برنامه شرکت کنند و خدماتی داشته باشند که جایگزین رژه شود مثلا کاروانی از نیروهای مسلح که خدمات مومنانه ای دارند اینجا حضور پیدا کرده و بعد از مراسم به روستاهای محروم و مناطقی که پیش بینی شده حضور پیدا کنند. ما طلاب عزیزی داشتیم که در این بخش سخت ترین کارها را انجام داده اند و کادر پزشکی دلسوز و متعهدی داشتیم که شبانه روز خودشان را برای خدمت به مردم گذاشته اند چون ارزش آفرینانی به اسم شهدا و‌ جامعه ایثارگری را ایده اند ما تلاش کردیم با همکاری نیروهای مسلح در سطح استان سمنان در قالب نمایشگاه ها خدمات آنها ارائه شود و در هفته دفاع مقدس در این پارک موزه نمایشگاه است.


وی در پاسخ به این سوال که “طبق فرمایش مقام معظم رهبری کسانی که بر اثر کرونا فوت می کنند شهید سلامت محسوب می‌شوند ما نیز در سمنان شهید ناظری پور را داریم آیا در پارک موزه برای این شهید به عنوان یک نماد جایگاهی را تهیه دیده اید یا خیر؟” گفت: ما در برنامه های فرهنگی که مرکز فرهنگی و بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در استان دنبال می‌کنیم شهدای سلامت را در برنامه گذاشته ایم همین برنامه ای که به صورت ویدئو کنفرانس انجام می شود از مدافعین سلامت  و خانواده هایشان دعوت خواهیم کرد که اینجا حضور پیدا کنند چون طراحی ما برای این موضوع قبل از کرونا انجام شده است اما متاسفانه تا الان جایگاهی برای امثال شهید ناظری پور تعریف نشده اما اگر دانشگاه علوم پزشکی نمادی از این موضوع را در جلسات محتوایی مرکز فرهنگی در قالب همین اورژانس جبهه یا نماد شهدای سلامت تهیه کند با کمال میل استقبال خواهیم کرد.

سرهنگ محمد علی سلامی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ضمن قدردانی از تمامی عزیزانی که در این راه همت داشته اند عنوان کرد: از رسانه ها خواهش من این است که امسال که چهلمین سال دفاع مقدس است همچنان که تا الان در حوزه انتشار اخبار دفاع مقدس تلاش کردند و به اعتقاد من این کار یک کار شخصی، سازمانی و تبلیغ کسی نیست و در واقع تبلیغ ارزش های دفاع مقدس و انقلاب است ویژه تر از سال های گذشته همکاری داشته باشند زیرا که فعالیت در حوزه شهدا قلوب را نورانی می کند و ذخیره اخروی دارد.

منبع:روزنامه پیام سمنان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.