کد خبر : 20014
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 22:38
-

راهبرد تشکیل وزارت امور بازنشستگان

دکترمجیدقربانی،استاد دانشگاه و عضو شورای مرکز پژوهش های مجلس در مازندران دریادداشتی باتوجه به اهمیت جمعیت پیرامون راهبرد تشکیل وزارت امور بازنشستگان پرداخت .

در یادداشت دکتر مجید قربانی آمده است ،اکثر کشورهای دنیا در شرایط کهنسالی یا میانسالی جمعیت و به عبارت دیگر در حال گذار از جوانی و میل به سمت پیری جمعیت به سر می برند.
تحقیقات علمی نشان می دهد که کشور ایران هم در چند سال آینده در اکثر استان ها به سمت پیری متمایل می شود بطوریکه برای نمونه در ۴۰ سال آینده حدود ۴۰ درصد جمعیت مازندران به مرحله کهنسالی و بالای ۷۰ سال می رسند.به عبارت دیگر از هر دو نفر در مازندران حداقل یک نفر بالای ۷۰ سال خواهند بود!
در حال حاضر قریب به هشت میلیون بازنشسته در کشور وجود دارند و به صورت طبیعی، نیازهای مشترک و مشابه این بسته بزرگ از اقشار بازنشسته، قابل تامل است.
در بسیاری از کشورها و کشور ایران، تسهیلات و بسته های خدماتی متنوع از درمان و معیشت تا برخی معافیت ها به بازنشسته ها تقدیم می شود.
از آنجا که توجه به این قشر بیش از هشت میلیون نفر که ده درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، ضروری است، انتظار می رود که امکانات و تسهیلات منحصر به فرد با نگاه چندلایه در حکمرانی خدمات و تسهیلات کشور، تدارک دیده شود.
اینکه بیمه های پایه، تکمیلی، اکمل و سایر بیمه ها با کسر از حقوق بازنشسته های کشوری و لشگری و تامین اجتماعی طراحی شده است‌، یک بازطراحی اساسی برای پرهیز از گسستگی در ارائه خدمات از جمله انواع بیمه ها را ایجاب می کند.
در کنار بیمه ها، ارائه وام های قرض الحسنه و معافیت های خاص در استفاده از انواع انرژی مانند آب و برق و گاز و همچنین استفاده از اماکن رفاهی و تفریحی و زیارتی از گزینه های مورد نظر در سبد بازنشستگان است.
برخی انجمن ها، کانون ها و سمن ها برای کمک به وضعیت معیشت و درمان بازنشستگان با نظارت و مجوز نهادهایی چون اداره کل کار،رفاه و تامین اجتماعی، تشکیل شده است اما همچنان در اصل خدمات رایگان و آسان به بازنشستگان، دچار ضعف هستیم.
به نظر می آید که اگر همانند برخی کشورهای اروپایی و آسیای شرقی، به جای انحصار دستگاه ها به چند سمن یا گروه خاص، از وزارت خانه مستقل با عنوان وزارت امور بازنشستگان استقبال کنیم بسیاری از مشکلات و معضلات، مرتفع خواهند شد.
تشکیل وزارت امور بازنشستگان، تمرکز و توجه به این قشر را افزایش می دهد و ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی و حوزه تقنینی، امکان ورود به این بخش و تخصیص بودجه مجزا جهت ارائه تسهیلات و نظارت بر نحوه مصرف بهینه آن را فراهم می آورد.
مزایای طرح تشکیل وزارت امور بازنشستگان:
یکم-تخصیص بودجه از مجلس شورای اسلامی و کاهش مشکلات یکی از عظیم ترین مجموعه های صنفی کشور
دوم-انسجام همه تشکل ها،انجمن ها و سمن های حوزه بازنشستگی و بالارفتن سطح ارائه خدمات متوازن
سوم-ارتقای امکان پی گیری مطالبات در قالب چارچوب مشخص
چهارم-ارتقای روحیه بازنشستگان و کاهش استرس ها و نگرانی ها در دوران بازنشستگی و کهنسالی
پیشنهاد ویژه ما تشکیل وزارت امور بازنشستگان در اولین فرصت و به قید فوریت است و انتظار می رود که نمایندگان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۳ به کلیات تشکیل این وزارت خانه در قالب یک طرح مشخص با پروپوزال قوی، رای مثبت دهند.
تشکیل وزارت امور بازنشستگان، یک طرح کاملا کارشناسی است و دو شاخص حجم بالای بازنشستگان و مطالبات به حق این قشر از جامعه، ضرورت راه اندازی آن را تضمین می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.