کد خبر : 19904
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 23:15
-

کنگره بزرگداشت منوچهری دامغانی برگزار می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برگزاری کنگره بزرگداشت منوچهری دامغانی خبر داد.

به گزارش ندای مردم  از سمنان ،

فرشید فلاح عصر چهارشنبه در آیین افتتاح همایش علمی کنگره بزرگداشت ابن یمین فریومدی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: این کنگره ملی قرار است با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران سال آینده در دامغان برگزار شود.

منوچهری دامغانی)، با نام کامل ابوالنجم احمد بن قوص بن احمد دامغانی، شاعر نیمه‌ قرن پنجم قمری است.

منوچهری دامغانی پس از تحصیل در زبان و ادب عرب، به خدمت امیر منوچهر فلک‌المعالی، پسر شمس‌المعالی امیر قابوس وشمگیر، والی گرگان، درآمد. از همین جهت بود که لقب “منوچهری” را برای خود برگزید. پس از مرگ امیر قابوس، منوچهری دامغانی عازم ری شد تا به خدمت طاهر دبیر، منصوبِ سلطان محمود غزنوی در ری، درآید. از آنجا به دربار راه یافت و به مدح سلطان و نیز وصف طبیعت پرداخت. با وجود این، بر خلاف دیگر شاعران زمانه‌ی خود، تعداد ابیاتی که منوچهری دامغانی در مدح و ستایش دیگران سروده است کمتر از ابیات تغزلی اوست.

منوچهری دامغانی با زبان و شعر فارسی و شاعران فارسی‌زبان آشنایی داشت. وی همچنین بر زبان و ادبیات عرب احاطه‌ی کاملی داشت و بر علوم دینی نیز مسلط بود. علاوه بر آن، از دانش خوبی در علوم دیگر مانند ستاره‌شناسی، طب و موسیقی بهره‌مند بود.

ادوارد براون وفات منوچهری دامغانی را ۱۰۴۱ میلادی برابر با ۴۳۲ هجری قمری عنوان کرده است. بسیاری از مورخان معتقدند که عمر این شاعر ایرانی بسیار کوتاه بوده و در جوانی از دنیا رفته است. درباره‌ی محل دفن منوچهری دامغانی نیز اطلاعات دقیقی وجود ندارد. بنا بر برخی گمانه‌زنی‌ها، منوچهری دامغانی در محل گنبد زنگوله واقع در شهر دامغان در استان سمنان دفن شده است، امری که به دلیل عدم وجود شواهد محکم، بیشتر به حدس و گمان نزدیک است تا به واقعیتی قطعی. به هر روی، در این مکان، آرامگاهی خشتی وجود دارد که در فهرست آثار ملی ایران، به عنوان آرامگاه منوچهری دامغانی ثبت شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در این همایش با تقدیر از برگزاری کنندگان کنگره بزرگداشت ابن یمین فریومدی گفت: این کنگره در سه سطح ملی، علمی و تبلیغی ترویجی در حال برگزاری است و بخش علمی آن در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد و بخش تبلیغی و ترویجی آن نیز فردا در روستای فرومد زادگاه این شاعر نامی سده هشتم هجری برگزار خواهد شد.

وی از ابن یمین فریومدی به عنوان شاعر پرآوازه و شهیر ایران زمین یاد کرد و گفت: این همایش با همت و همکاری دستگاههای اجرایی، نهادهای مردمی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و فرمانداری های شاهرود، میامی و استانداری سمنان و … برگزار شده است.

فلاح با اشاره به ارسال ۵۰ مقاله به این همایش علمی گفت: از این تعداد ۴۵ مقاله به بخش داوری راه یافت و هیات داوران سه مقاله را در رده نخست و سه مقاله را به عنوان دومی انتخاب و معرفی کرد.

وی اظهار داشت: کنگره ابن یمین با تدبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی روز باشکوهی را در دانشگاه علاوه طباطبایی تهران تجربه کرد و امروز شاهرود برگزاری بخش علمی آن در شاهرود هستیم.

فلاح با تقدیر از تمامی ارسال کنندگان مقالات به این کنگره گفت: امشب از شش برگزاری مقالات در این همایش تجلیل خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: این کنگره بزرگداشت این شاعر پس از ۲۰ سال از کنگره قبلی گام دوم است که برگزار می شود.

همایش علمی کنگره بزرگداشت ابن یمین فریومدی یک روزه در شاهرود در جریان عصر و امروز و امشب با ارائه سخنرانی های مختلف و ارائه مقالات برتر به کار خود در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود پایان می دهد.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی حکیم و شاعر برجسته سده هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد در استان سمنان کنونی و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایران و جهان پارسی زبان است. ابن یمین در شمار افراد روشن‌ ضمیر و بیداردل بود که در لباس قناعت و ساده‌زیستی و پاکدلی به سرودن شعر می‌پرداخت.

آرامگاه این شاعر برجسته ایرانی در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود، در انتهای روستای فریومد قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.