کد خبر : 18188
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 12:36
-

چندین مرکز خرید و فروش و دپوی چوب به دلیل وجود چوب های قاچاق در استان پلمپ شده است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت :گشت های یگان حفاظت منابع طبیعی در محل دپو چوب در کارخانه نیز انجام می شود، گفت: امسال چندین مرکز خرید و فروش و دپوی چوب به دلیل وجود چوب های قاچاق در استان پلمپ شده است.

به گزارش کار نامه فردا،سرهنگ مجید ذکریایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با توضیح این نکته که در ماده ۸۵ حفاظت و بره برداری از عرصه های طبیعی ساخت و ساز و محصور کردن غیر قانونی جرم مشهود تلقی می شود که برابر قانون باید ورود پیدا کرد ،افزود: در ۱۰ ماهه امسال برابر این ماده ۳۲۶هکتار اراضی جنگلی ومرتعی رفع تصرف‌ شده است.

وی ادامه داد: همچنین با هماهنگی دستگاه قضایی و جهاد کشاورزی ۹۰فقره احکام قضایی قلع قمع عرصه های طبیعی استان عملیاتی شد که نتیجه آن خارج شدن ۳۳ هکتار از عرصه مرتعی و جنگلی از ید متصرفان است.

وی به ماموریت مهم یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در حوزه مقابله با قاچاق چوب اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماهه امسال ،یکهزار و ۱۷۳فقره پرونده حمل و نگهداری چوب های جنگلی و غیر مجاز به اندازه ۳۲۷متر مکعب کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به این که در این مدت یکهزارو ۴۴۸ استر هیزم ( هر استر معادل ۶ دهم مترمکعب چوب است و در مورد هیزم نیز هر استر معادل یک متر مکعب فضایی است که هیزم اشغال می کند) کشف و ضبط شده است، اظهار داشت: همچنین در این مدت پنج هزار و ۷۵ کیلو گرم زغال قاچاق و تعداد ۱۵ باب کوره زغال غیرمجاز با دستور قضایی در استان تخریب شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از کشف چهار هزارو ۱۰۰ کیلو گرم چوب تاغ که از استان های یزد ، خراسان شمالی و جنوبی و سمنان وارد استان شده است، خبر داد و گفت: امسال با تلاش ماموران یگان حفاظت حدود ۸۳۷کیلو گرم خز قاچاق نیز کشف شد.

سرهنگ ذکریایی با بیان این که در اجرای طرح های بازدارنده مقابله با قاچاق چوب و دیگر محصولات جنگلی ۹۴۲ متخلف شناسایی و دستگیر شدند، ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال ۷۹۰دستگاه خودرو حامل چوب قاچاق جنگلی توقیف و ۷۶ دستگاه تجهیزات از جمله اره موتوری کشف و ضبط شده است.

وی به دلایل جنگل خواری ،تصرف و تغییر کاربری های زمین های کشاورزی در مازندران اشاره کرد و گفت: امروز سن قاچاقچیان چوب در استان به به زیر ۲۰ سال رسید ، اره موتوری شارژی شدند ، این موارد ریشه در آسیب شناسی بیکاری در استان دارد.

این مسوول حفاظت ار عرصه طبیعی مازندران به وجود ۹کارخانه بزرگ سلولزی که روزانه حدود ۶هزار متر مکعب چوب مصرف دارند ،اشاره کرد و گفت: اگرچه بخشی از این چوب ها از چوب های باغی است و از استان های مختلف کشور وارد استان می شود ،اما شاهد قاچاق چوب جنگلی در بیان این نوع چوب ها هستیم.

وی با بیان این که گشت های یگان حفاظت منابع طبیعی در محل دپو چوب در کارخانه نیز انجام می شود، گفت: امسال چندین مرکز خرید و فروش و دپوی چوب به دلیل وجود چوب های قاچاق در استان پلمپ شده است.

وی بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برای رسیدن اهداف صیانت از عرصه های ملی و کشاورزی مازندران تاکید کرد و افزود: اگر امروز هجوم دامداران به مراتع را داریم ، تغییر کاربری غیر قانونی زمین کشاورزی در استان بیداد می کند به خاطر عدم حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان است، دستور و دغدغه مسوولان ملی در حفاظت و صیانت سمعا و طاعتا ، اما امکانات نداریم ، نیرو نداریم ، ۷۰۰روستا همجوار جنگل های استان هستند که اصلا به آنان که حامیان اصلی در حراست از جنگل آنان هستند توجه نشدند، با یک هزار و۲۰۰ نیرو نمی توان کار حراست این سطح از جنگل را انجام داد.

وی به قاچاق چوب و مشکلات ناشی از آن در مازندران اشاره کرد و گفت: مجازات اصلا بازدارنده نیست ، ارزش زمین در مازندران به متری ۶۰ میلیون تومان هم رسید، وجود بنگاه املاک غیر قانونی که مانند قارچ در استان رشد کردند، عامل تصرف و تغییر کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی استان هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.