کد خبر : 17443
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 آذر 1401 - 20:24
-

اتخاذ سیاست‌های نو درمطبوعات برای ایجاد گفتمان همه‌جانبه ضرروری است

ابراهیم پورتقی فعال اجتماعی و رسانه ی در یادداشتی گفت:اتخاذ سیاست‌های نو درمطبوعات برای ایجاد گفتمان همه‌جانبه ضرروری است.

گزارش کارنامه فردا ،در این یاداشت آمده است :در دنیای امروز که رسانه در آن نقش کلیدی را بر عهده دارد، تاثیرات این فضا بر ابعاد مختلف زندگی انسان مشهود است رسانه می‌تواند یک ارزش ملی را به ضد ارزش و حتی یک ضدارزش را به ارزش مردم آن ملت تبدیل بکند. در وقایع چند سال اخیر کشورمان به خوبی می‌توانیم شاهد تاثیر رسانه بر فکر و عملکرد مردم باشیم.

یکی مشکلات حکمرانی در حوزه مطبوعات و چگونگی ارتقای کیفیت حکمرانی در حوزه مطبوعات و یکی مشکلات حکمرانی شرکتی در خود مطبوعات است. البته مجوز یکی از مهم‌ترین اهرم‌های کنترل رسانه‌هاست که مسئولین  بهتر است برای دیده شدن به رسانه ها بدون مجوز زیاداعتماد نکند

در حال حاضر بعضی مدیریت نشریات ما کسانی نیستند که با نیت حرفه‌ای وارد مطبوعات شده باشند به همان دلیل مطبوعات ما از لحاظ سطح کیفیت پایین هستند. هم از نظر سطح بنگاهی و هم از نظر مدیریت محتوایی. اغلب روایت حاکمیت را تکرار می‌کنند ولی این به دلیل نگاه ایدئولوژیک نیست به دلیل عدم تخصص است که مسولین باید به این امرواقف باشند.

امروزه سواد رسانه‌ای شامل یک نوع درک مبتنی بر مهارت بوده که براساس آن می‌توان تمامی رسانه‌ها و تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

در واقع سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها آموزش دهد تا از حالت مصرف‌گرایی و منفعل خارج شده و به یک ارتباط دوسویه و فعال با رسانه‌ها برسند که دستاورد و نتیجه آن در نهایت به نفع خود فرد است.

وقتی می‌خواهیم فضای عمومی درست کنیم باید اراده معطوف به توسعه داشته باشیم. این اراده معطوف به توسعه از ابتدا در محیط رسانه‌ای اگر با حذف  کارشناسان  مختصص در امر با توصیه سیاسون شکل گیرد یک حلقه مفقوده بوجود می آورد.

اگر می خواهیم شاهد توسعه همه جانبه باشیم باید مسولین اجازه دیدبانی به رسانه ها  مجوز دار را بدهند و در این مسیر تدوین سند رسانه بدون دخالت سیاسیون است .

پیشنهاد می‌کنم نقش دیده‌بانی مدنی جامعه و مسئولیت نقدهایی مانند انجمن های به‌صورت مستقل برجسته شود که بسیار مفیدی است.

بنابراین جای امیدواری است که تلاش های دولت و ارگان‌های مردمی برای ایجاد یک جریان بیداری رسانه‌ای موثر واقع شود.البته  بعضی از مسئولین  به جای مداخله اجازه  استقلال  کارکارشناسی را به متولیان  امر بدهند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد عشقی شنبه , ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

دقیقا عمینطوه رسانه کارکردش از دست داده