کد خبر : 17120
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 آبان 1401 - 19:54
-

مقابله و آمادگی با آفند غیرعامل بسیار دشوار است/باید باور فرهنگی ایجاد شود تا بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم

ابراهیم پورتقی فعال اجتماعی و رسانه ی در یادداشتی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل  گفت :رسانه‌ها باید با معرفی ظرفیت ها توانمندی‌ها و کارهای انجام شده و آشکار ساختن ضعف‌های دشمن برای مردم گام موثری را در این زمینه بردارند

گزارش کارنامه فردا ،دراین

به گزارش کارنامه فردا ،در این یاداشت آمده است :مقابله و آمادگی با آفند غیرعامل رسانه‌ها باید با معرفی ظرفیت ها توانمندی‌ها و کارهای انجام شده و آشکار ساختن ضعف‌های دشمن برای مردم گام موثری را در این زمینه بردارند دشوار است زیرا نیازمند مهارت های بسیار در این زمینه باید برای مدیران آموزش های لازم را برنامه ریزی کرد این نوع جنگ ها، جنگ های نرم افزاری و پیچیده هستند.

در حال حاضر همه روزه شاهد انواع و اقسام تهدیدها از سوی دشمنان در ایران اسلامی هستیم. با توجه به شرایط موجود، برای توسعه کشور می‌بایست به این تهدیدات توجه لازم را داشته باشیم. اگر این گونه نباشد، دیگر نمی‌توان نام کم توجهی بر آن نهاد، یا غفلت است که اگر آگاهانه باشد خطرناک است و باید دستگاه نظارتی و امنیتی  با آن برخورد کنند و اگر غیرآگاهانه بوده که باید جبران شود.

البته مسله فرهنگی امروزه ریشه  همه مشکلات در زمینه پدافند غیرعامل است.
اتفا قا در همین راستا وقتی با مدیران درباره پدافند غیرعامل به بحث می‌نشینیم، با چند دسته  از مدیران طرف هستیم. وقتی می‌گوییم باید پدافند غیرعامل اجرا شود می‌گویند پدافند غیرعامل یعنی چه؟ پس از توضیح ، در جواب ما می‌گویند: توان دشمن فراتر از قدرت‌ ماست و توان خودمان را به شدت ضعیف تصور می‌کنند. این نشان از عملیات روانی موثر دشمن دارد که به خوبی در توانمندیهای خودش اغراق کرده است، متاسفانه در بخشی از مدیران این نگرش وجود دارد.

برخی از مدیران، از پدافند غیرعامل برداشت نظامی دارند، باید عرض کنم امروز جنگ‌ها پیشرفته تر شده و نسل جدیدی از جنگ‌ها در حال وقوع است. این کم اطلاعی باعث می‌شود، مدیران فکر کنند که انجام چنین اقدامات هزینه بر است! هر چند اکثر از مدیران هم درک مناسبی از پدافند غیرعامل دارند. انهم درک درست از شناخت کارکردها رسانه یست
باید آگاه باشیم که دشمن مطلق نیست و آسیب‌پذیری‌های فراوانی دارد و از طرفی توان ما بالاست. این جملات اعتقاد ماست و هرکس به این موارد اعتقاد ندارد، بهتر است به پدافند غیرعامل فکر نکند. باید باور فرهنگی ایجاد شود تا بتوانیم بر مشکلات فائق شویم. باید از سطح مدرسه نسبت به فرهنگ‌سازی و آموزش پدافند غیرعامل اقدام کنیم. در پدافند غیرعامل به شدت جای کار وجود دارد. در پدافند غیرعامل به دنبال کاهش نسبی خسارت هستیم.
در عصر کنونی رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل و در حین پدافند غیرعامل کارکردهایی می‌توانند داشته باشند. که رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و تغییر باورها در مردم و مسئولین نقش اساسی را می توانند ایفا می‌کنند،باید این جمله را که «ما می‌توانیم در مقابل تهدیدات دشمن و کاهش آسیب‌پذیری‌ها اقدام موثر انجام دهیم» در باور مردم بگنجانیم. یکی از اهداف مهم دشمن در عملیات روانی، القا «نمی‌توانیم» است، باید با استفاده از رسانه‌ها نوین به جنگ این «القا» نادرست برویم.
رسانه‌ها باید با معرفی ظرفیت ها توانمندی‌ها و کارهای انجام شده و آشکار ساختن ضعف‌های دشمن برای مردم گام موثری را در این زمینه بردارند.
مردم باید بپذیرند که می‌توانیم و به دشمن هم ثابت کنیم که نمی‌توانند کاری کنند.
در حین دفاع هم رسانه‌ها باید ارتباطش را با مردم حفظ کنند و خدماتش را تداوم دهد، همچنین برای شرایط این چنینی آمادگی و برنامه داشته باشند، مدیریت و تولید محتوا در حین دفاع بحث مهمی است که باید از هم اکنون شروع شده و از زاویه مناسبی به آن نگریسته شود، در این زمینه نیازمند اقدامات اساسی و موثری هستیم.

مشکل باورهای فرهنگی یکی از مهمترین مشکلات است،همان‌طور که قبلا هم گفتیم، باید مردم و مسئولان به این باور برسند که «ما می‌توانیم» در برابر دشمن بایستیم‌

به نظر می رسد تلاش مضاعفی برای معرفی دانش فنی پدافند غیرعامل
با استفاده از کارکردها رسانه ها در اجرای ماموریت پدافند غیر عامل گام برداریم البته باید آگاه باشیم ، مهم ترین کار در این عرصه عمومی کردن موضوع برای همه ی اقشار جامعه است که با فرهنگسازی و آموزش باید از طریق دستگاه های آموزشی ، متولیان عرصه پدافند و مهم تراز همه رسانه های جمعی کشور این مهم در جامعه تبیین شود.

اینجانب ضمن فرا رسیدن هفته پدافند غیر عامل را به فعالان این عرصه تبریک گفته و در این ارتباط لازم می دانم اصحاب رسانه ضمن تشکیل نهادهای قوی در قالب های مختلف همچون صنفی و استفاده از افراد صاحب نظر و نخبه آموزش های لازم را به خبرنگاران داده و با هم افزایی و هم پوشانی رسانه ای در قالب قرار گاه پدافند رسانه ای و یا نظایر آن فعالیت های بهتری انجام دهند، که به نظر می رسد خانه های مطبوعات در باید در کنار آموزشهای حوزه ارتباطات به موضوع خبرنگاری درزمان بحران و جنگ رسانه ی پیرامون این پیشگفت نیز توجه بیشتری داشته باشند که اقدامات رسانه ای با پیوست پدافندی می تواند به دلیل گستردگی نفوذ خود بین مردم و افکار عمومی به عنوان مکمل استراتژی و برنامه های سازمان پدافند غیر عامل در موضوع مهم مهندسی افکار عمومی نه تنها رسالت خود را به نحو احسن انجام دهد بلکه دامنه نفوذ و تاثیر رسانه های معاند را بویژه در مواقع حساس کاهش و یا حتی کم اثر و بی اثر نمایند

در پایان  به خودم و سایر فعالان رسانه ای یاد اور می شوم باید بر اساس سواد و تخصص ارتباطاتی خود اطلاعات تخصصی پدافندی را تنها به هفته پدافند غیر عامل اکتفا نکنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.