کد خبر : 16178
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 تیر 1401 - 8:30
-

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران:

حل بحران زباله‌ نیازمند راهکارهای خلاقانه است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران ضمن تاکید بر ارائه راهکارهای خلاقانه برای حل بحران زباله گفت: کل ظرفیت ۷ مکان امحاء زباله در استان به ۲۰۰۰ تن در روز نمی‌رسد در شرایط که در حالت عادی روزانه حدود ۴۰۰۰ تن و در پیک حضور مسافران، بین ۸ تا ۱۲ هزار تن زباله در استان تولید می‌شود.

به گزارش کارنامه فردا ،رضا علیخانی کوشکک، با بیان سرفصل های اولویت‌ مدیریت پسماند در جلسه کارگروه پسماند استان، به تشریح اولویت‌های مدیریت پسماند مازندران پرداخت و گفت: نخاله‌های ساختمانی شهری و روستایی، پسماند روستایی، امحاء زباله، مدیریت شیرابه، مدیریت محل‌های دپوی زباله، زباله های بین راهی، مدیریت تولید و تفکیک زباله و بی‌خطرسازی زباله‌های درمانی باید تا حصول نتیجه قطعی و حل مشکل، مدنظر مسئولان ذیربط باشد.

این مسئول اولین موضوع و چالش را نخاله‌های ساختمانی شهری و روستایی دانست و گفت: می‌توان در چهار نقطه استان چهار کارخانه ایجاد کرد که مردم نخاله‌ها را به این واحدها بفروشند تا به آجر سفال تبدیل شود. نمونه این کارخانه در کلاردشت وجود دارد و فعال است. شاید یکی از راه‌های حل مشکل نخاله همین باشد. اگر ایده بهتری هم وجود دارد ارائه و اجرا شود.

وی موضوع بعدی را پسماند روستایی عنوان کرد و افزود: دهیاران از ما درخواست دستگاه حمل زباله دارند. از چند ماه پیش از وزارت کشور و سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پیگیر تهیه دستگاه حمل زباله برای استان هستیم اما شاید ۲۰ دستگاه در کشور خریداری شود که ۲ دستگاه به مازندران برسد. واقعیت این است که در شرایط کنونی بحران را مدیریت کنیم و باید به سمت راهکارهای تعاونی و شرکتی در روستاها برویم و پسماند را به سمت درآمدزایی و مدیریت مشارکتی ببریم.

معاون عمرانی استاندار با اظهار به اینکه نکته بعدی زباله‌های بین راهی است، تصریح کرد: بارها حتی گاهی به سبک نظامی با موضوع برخورد کردیم، اما هنوز پابرجاست که باید پاکسازی شود. مدیریت تولید و تفکیک زباله، بی‌خطرسازی زباله‌های درمانی و برخی موارد دیگر نیز وجود دارند که باید به صورت بنیادی و کاربردی درباره آن‌ها مباحثه شود.

وی تاکید کرد: برای این‌ موارد باید کمیته تشکیل شود تا کار عملیاتی شکل بگیرد نه اینکه مقاله علمی ارائه شود. انتظار داریم همه مسئولان از جلسات بعدی با نگاهی کاربردی و عملیاتی در جلسات کارگروه پسماند حضور یابند تا در مسیر رسیدن به نتیجه‌ای مشخص قرار بگیریم.

برای ورود به کانال تلگرام کارنامه فردا کلیک کنید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.