کد خبر : 12740
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 مهر 1400 - 12:29
-

ضرورت آموزش مهارتهای زندگی و تاثیر آن در بهداشت و سلامت روان افراد

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، «لیلا شهبازی» روانشناس و مربی مهارتهای زندگی در یادداشتی به منبت هفته جهانی بهداشت روان به موضوع ضرورت آموزش مهارتهای زندگی وتاثیر آن در بهداشت و سلامت روان افراد پرداخت: ​ ​درابتدا بهتر است  تعریف جامعی با توجه به تعریف سازمان بهداشت جهانی در مورد سلامت روان داشته باشیم:بهداشت روان

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، «لیلا شهبازی» روانشناس و مربی مهارتهای زندگی در یادداشتی به منبت هفته جهانی بهداشت روان به موضوع ضرورت آموزش مهارتهای زندگی وتاثیر آن در بهداشت و سلامت روان افراد پرداخت:


درابتدا بهتر است  تعریف جامعی با توجه به تعریف سازمان بهداشت جهانی در مورد سلامت روان داشته باشیم:بهداشت روان توانایی کامل برای ایفای نقش های اجتماعی_روانی وجسمی می‌باشد ،بهداشت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است. به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی‌های خود استفاده کند، در جامعه عملکرد داشته باشد و نیازهای معمول زندگی روزمره را برآورده سازد.در واقع هدف از لزوم بهداشت روان فراهم کردن شرایطی است که عواملی که باعث آسیب روانی به بشر میشود با کسب مهارت‌های زندگی از بین برود.

داشتن روح و روانی سالم با میزان رضایت از زندگی و شادکامی لحظه هایی که روزها و شب ها در کنار خانواده و دوستان مان می گذرانیم، ارتباط مستقیم دارد؛ لحظاتی که با رعایت قواعدی ساده و کاربردی می تواند در برطرف کردن نیازهای ما برای دست یافتن به یک زندگی ایده آل موثر باشد.

سبک زندگی سالم عملکرد ذهنی و روانی انسان را بهبود بخشیده و ارتقای بهداشت روانی می‌تواند موجب ارتقای سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی انسان شود.

پنج بُعد سلامت روان :

۱٫خودپذیری    2.روابط مثبت با دیگران  3.خودمختاری   4.تسلط بر محیط    5.مقصود در زندگى


کسانی که سطح بالایی از این پنج ویژگی را دارند:

-از نگرش مثبت به خود برخوردارند,جنبه های متعدد خود را می پذیرند,از جمله ویژگی های خوب و بد آن را و در مورد گذشته احساس خوبی دارند.
-روابط گرم, رضایت بخش و مطمئنی با دیگران دارند، به رفاه دیگران اهمیت می دهند,از همدلی عمیق ,محبت و صمیمیت برخوردار هستند، و مصالحه در روابط انسانی را درک می کنند.
-خودمختار و مستقل هستند,در برابر فشارهای اجتماعی برای فکر کردن و عمل کردن به شیوه خاص مقاومت می کنند و رفتارشان را از درون تنظیم می کنند و با معیارهای شخصی خودشان را ارزیابی  می کنند.
-در رابطه با اداره کردن محیط,احساس تسلط و شایستگی می کنند؛ مجموعه پیچیده ای از فعالیتهای بیرونی را کنترل می کنند؛ از فرصتهای موجود در محیط استفاده موثر می کنند؛
-در زندگی هدف دارند؛ احساس می کنند زندگی حال و گذشته معنی دارد، برای زندگی کردن برنامه و هدفهایی دارند وتلاش میکنند.
-احساس می کنند جریان رشد ادامه دارد ,و در جهت رشد و توسعه فردی قدم برمیدارند.به صورتی تغییر می کنند که بیانگر خودآگاهی و اثر بخشی بیشتر است.

همۀ انسان ها یکسری ضعف ها و نواقص رفتاری دارند، این ضعف ها آسیب های زیادی را برای شما و افرادی که با آن ها در ارتباط هستید به همراه خواهد داشت.هر قدر مهارت های زندگی فردی بالاتر باشد، افراد بهتر می توانند سلامت روان و رفتار خود را حفظ کنند و به شیوه ای منطقی و کارآمد مشکلات پیش آمده را برطرف کنند. به این جهت باید گفت آموزش و به کار بستن “مهارتهای زندگی” تضمین کنندۀ سلامت روان افراد جامعه می باشد.

شعار انتخابی برای روز جهانی ۲۰۲۱، عبارت است از ” ایجاد جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر برای همه”، پس مراقب سلامت جسم و روان خود باشید…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.