کد خبر : 11975
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 تیر 1400 - 10:29
-

محدودیتهای شهر، مهمترین وظیفه و رسالت شورای جدید شهر، انتخاب فردی توانمند است

شهردار خوب، شهردار کارآمدمدیرمسئول پایگاه خبری کارنامه فردا  پس ازپایان انتخابات شورای شهر سوادکوه شمالی و باتوجه به یکی از وظایف این شورا معرفی شهردار می باشد، در یادداشتی به ویژگی  شهردار خوب و کارامد پرداخت.به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ، یادداشت ابراهیم  پورتقی مدیرمسئول   به شرح ذیل می باشد برای حل هر مسئله

شهردار خوب، شهردار کارآمد
مدیرمسئول پایگاه خبری کارنامه فردا  پس ازپایان انتخابات شورای شهر سوادکوه شمالی و باتوجه به یکی از وظایف این شورا معرفی شهردار می باشد، در یادداشتی به ویژگی  شهردار خوب و کارامد پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ، یادداشت ابراهیم  پورتقی مدیرمسئول   به شرح ذیل می باشد 
برای حل هر مسئله ، نخست بایستی صورت مسئله را خوب دریافت و اگر صورت مسئله خوب شکافته شود راه حل ، بهتر و سریع تر یافته می شود . اصولاً گفته اند پاسخ هر مسئله در صورت مسئله نهفته است.
در همین راستا، برای انتخاب شهردار خوب و موفق بایستی بدانیم که این شهردار را برای چه شهری و با چه خصوصیاتی، با چه امکانات و محدودیتهایی انتخاب می کنیم و اگر وضعیت موجود شهر را خوب بشناسیم و علل و عوامل ساخت وضعیت موجود شهر را به نحو علمی تحلیل کرده باشیم، تهدیدها و فرصت های شهر را شناخته و متناسب با آنها، فردی را انتخاب خواهیم کرد که بتواند شهر را با مدیریت بهینه به اهداف اصلی نزدیک کند.
در خصوص شهرمان شیرگاه (سواد کوه شمالی )، بایستی ریشه های شهر ، امکانات و استعدادهای شهر، همچنین مسایل، معضلات و مشکلات را بدرستی تشخیص داده و در جهت حل آنها همت نمود.
در خصوص پتانسیل های شهر شیرگاه بصورت خیلی خلاصه می توان به موارد عمده زیر اشاره نمود که هر یک با استفاده صحیح و بهینه می تواند سر فصل یک تحول بزرگ در شهر، منطقه و حتی استان باشد :
۱٫ واقع شدن شهر در نزدیکی جاده اصلی تهران شمال ۲٫ دسترسی مطلوب به مرکز استان.۳٫ واقع شدن در جوار منطقه سرسبز و جاده بین المللی .
۴٫ دارا بودن حوزه نفوذ گسترده بیش از ۳۰روستا و دو بخش
۵٫ قطب کشاورزی بودن شهرستان و در نتیجه سرازیر شدن منافع غیرمستقیم آن به شهر شیرگاه
۶٫ رونق کسب و کار خرده فروشی و مشاغل خدماتی در شهر (اقتصاد پویا).
۷٫ تمرکز صنایع عمده متعدد در شهرستان و اختصاص سهم مناسبی در اشتغال شاغلین.
۸٫ وجود نیروهای متعدد متعهد ، متخصص بومی و غیربومی و علاقه مند به شهر و منطقه در سطح شهر و شهرستان.
در کنار توان های بر شمرده شهر می توان مسایل و مشکلات عدیده ایی را برای شهر بزرگی چون شیر گاه که توانسته به شهرستان تبدیل شود بر شمرد حال برای رفع آنها بایستی عزم ها را جزم و آستین ها را بالا زد :
۱٫ فقدان مدیریتی علمی، فنی، منسجم، کارآمد و مطلوب. ۲٫ ضعف در ایجاد منابع درآمدی مستمر و پایدار برای اداره مطلوب شهر. ۳٫ ضعف ساختار نیروی انسانی متخصص در کادر فعلی شهرداری.
۴٫ فقدان نظارت کافی بر ساخت و سازهای بی رویه شهری بخصوص در حاشیه ها. . عدم رویکرد تحول گرا و نوآوری در مدیریت شهر.
۶٫ عدم تعامل داخلی و خارجی چه در سطح شهر، شهر با استان و بلکه مرکز کشورکه انفعال شهر و در نتیجه منزوی شدن و محرومیت
بیشتر شهر را سبب گشته است.

۷٫ عدم پخشایش خدمات مناسب در سطح شهر و توزیع نامناسب آن باعث گشته که قسمتهایی از شهر متراکم از انبوه خدمات و قسمتهایی فاقد حداقل ها گردد و در نتیجه تفاوت در ارزش زمین را بصورت بسیار نامتوازن در شهر رقم زده است.
بنابر توضیحات آورده شده در دو مبحث امکانات و محدودیتهای شهر، مهمترین وظیفه و رسالت شورای جدید شهر، انتخاب فردی توانمند است که بتواند ضمن برطرف نمودن نقایص و ضعف های شهر و تبدیل تهدیدها به فرصت با استفاده از امکانات و توانهای شهر و منطقه، باعث رشد و ارتقاء شهر و زندگی شهروندان گردد.

حداقل شرایط احراز شهردار جدید:
۱٫ فردی متعهد، امین و صادق و ملزم به درستکاری و پاکدستی.
۲٫ قابلیت انجام کار تیمی و بهره گیری از نظرات کارشناسی.
۳٫ منعطف و دارای تعامل بالا با شورای شهر، ادارات و نهادهای مؤثر بر عمران و آبادانی شهر.
۴٫ فردی ترجیحاً فنی با یکی از تخصصهای شهرسازی، عمران، معماری و یا مشابه.
۵٫ دارای تجربه کافی در امر مدیریت شهری
۶٫ ترجیحاً دارای تجربه کار در بخش خصوصی ودارای شمّ اقتصادی قوی.
۷٫ روابط عمومی خوب و مؤثر و دارای توان بهره گیری از دستگاههای موازی و حتی فوقانی مستقر در مرکز استان و یا مرکز کشور در جهت بهره مندی شهر.
۸٫ مستدل، منطقی و عمل گرای غیراحساسی.
۷نکته مهم توسعه شهرستان

الف:جمعیت قابل توجه مناطق روستایی این شهرستان و فعالیت های آنها در عرصه محصولات کشاورزی، زراعی و باغی برهیچ کس پوشیده نیست.اما به رغم جمعیت قابل توجه مناطق روستایی و سهم آنها در تولید جامعه، متاسفانه بهسازی راه های روستایی مورد توجه قرار نگرفت و سهم روستایی در این خصوص از میانگین کشوری بسیار ناچیز است.
ب: در حالی که متوسط بهسازی راه های روستایی کشور رقمی بالغ بر۳۲درصد می باشد که این میزان در استان مازندران درصد و در شهرستان سواد کوه شمالی درصد متوقف شده است که علی رغم پیگیری های انجام شده، هنوز شاهد بهبودی خاصی در این زمینه نبوده ایم.
ج:عدم تحقق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.