کد خبر : 11931
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 تیر 1400 - 12:17
-

تهیه طرح مرتعداری شهرستان میامی در سال ۱۳۹۹با اجرای ۱۰ سامانه مرتعی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی از اجرای طرح ۹ در ۹۹(طرح مرتعداری) در شهرستان میامی در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت:این شهرستان در سال ۱۳۹۹ با ابلاغ و ترغیب دامداران ۱۰ سامانه مرتعی یا انعقاد قرارداد با نظام مهندسی و شرکت تعاونی،طرح مرتعداری را تهیه نموده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی از اجرای طرح ۹ در ۹۹(طرح مرتعداری) در شهرستان میامی در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت:این شهرستان در سال ۱۳۹۹ با ابلاغ و ترغیب دامداران ۱۰ سامانه مرتعی یا انعقاد قرارداد با نظام مهندسی و شرکت تعاونی،طرح مرتعداری را تهیه نموده است.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا؛محمدعلی رضایی با اشاره به این خبر افزود:پروانه چرای دام، مجوز موقت یک ساله بوده است، اما طرح‌های مرتعداری سند ۳۰ ساله است که در دفاتر اسناد رسمی بین مدیرکل و مجریان طرح، عقد قرارداد صورت می‌گیرد و در طرح‌های مرتعداری می‌توان فعالیت‌های متنوعی انجام داد.

وی بیان کرد؛حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع پایه و کاهش فشار بر عرصه‌های مرتعی، استفاده بهینه و مدیریت بهتر بر عرصه‌های مرتعی، جهت گیری به سمت مدیریت پایدار و زمینه سازی برای مشارکت تشکل‌ها در احیا، اصلاح و توسعه مراتع و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری توسط مرتع داران از اهداف اصلی و مزیت تهیه طرح‌های مرتعداری است.

رضایی عنوان کرد که با تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری در شهرستان، اهداف دیگری همچون بهبود و افزایش پوشش گیاهی، افزایش درآمد و بهبود معیشت بهره برداران و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در عرصه‌های مراتعی با تاکید بر حفظ کاربری اراضی مرتعی دنبال می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی همچنین اظهار داشت؛در طرح‌های مرتعداری، برنامه‌هایی با عنوان طرح‌های مرتعداری تلفیقی نیز دیده شده که در راستای ارتقای پوشش گیاهی مراتع، ارتقای معیشت مرتع داران و کاهش واگذاری ظرفیت‌های شناسایی شده در طرح‌های مرتعداری به افراد خارج از طرح هستند.

وی تاکید داشت که مرتع داران نگران اجرای طرح‌های مرتعداری نباشند، زیرا طرح مرتعداری یک سند است در حالی که پروانه چرای دام، تنها یک مجوز است.

ایشان همچنین ظرفیت مرتع به روش های علمی در ابتدای فصل چرا در طول سال در هر تیپ مرتعی، پیشنهاد زمان ورود و خروج دام و همچنین تعداد دام مجاز سالانه ، برگزاری کلاس های آموزشی- ترویجی جهت افزایش سطح آگاهی بهره برداران در خصوص طرح و جلب مشارکت آنان ، حضور و بازدید حداقل سه بار از عرصه های مرتعداری قبل،حین و بعد از فصل چرا و زمان اجرای پروژه های اصلاحی و احیایی ،گزارش وقوع تخلفات از قبیل بوته کنی،شخم و شیار،قطع درخت و بوته،برداشت غیر مجاز محصولات فرعی و ایجاد حریق به اداره منابع طبیعی شهرستان و بروز رسانی اطلاعات مربوط به وضعیت مجریان طرح های مرتعداری را از وظایف ناظرین طرح های مرتعداری برشمرد.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد؛اجرای دقیق این طرح ها علاوه بر افزایش پوشش گیاهی ،اصلاح، احیا و تقویت مراتع موجب ارتقاء توان تولیدی مراتع و کاهش عوامل تخریب در عرصه های مرتعی نیز خواهد شد.

خبرنگار-محمد پورتقی سیدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.