کد خبر : 11397
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 - 14:56
-

توافق جدید برای رفع تحریم یا انتخابات ۱۴۰۰؟!

بهروز بهشتی فعال سیاسی رسانه ای در یادداشتی به مذاکرات اخیر ایران و ۴+۱ در وین و ارتباط آن به انتخابات خردادماه پرداخت. به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، متن یادداشت به شرح ذیل است: در روزهای اخیر خبرهایی از مذاکرات وین بین ایران و ۴+۱ برای احیای برجام به گوش رسید که کنار هم قرار دادن

بهروز بهشتی فعال سیاسی رسانه ای در یادداشتی به مذاکرات اخیر ایران و ۴+۱ در وین و ارتباط آن به انتخابات خردادماه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، متن یادداشت به شرح ذیل است:

در روزهای اخیر خبرهایی از مذاکرات وین بین ایران و ۴+۱ برای احیای برجام به گوش رسید که کنار هم قرار دادن پازل این اخبار، حاکی از دستیابی به توافقی عجولانه می دهد. آن هم توافقی از جنس “موقت” ، “مرحله بندی شده” و “قابل مذاکره مجدد” تا طرف های بد عهد مقابل در آینده بتوانند باز هم خواسته های نامشروعی مانند موضوعات حقوق بشری و موشکی و … را به زبان آورده و برای گنجاندن آن در برجام دست به کار شوند. توافقی از جنس “تعلیق” و نه “لغو کامل”، آن هم در بازه های زمانی چهار ماهه و شش ماهه!!!

مذاکراتی که قرار بود متن آن “راستی آزمایی حقیقی” باشد، حال برای ایجاد یک دستاورد و توافق عجولانه جای خود را به “راستی آزمایی نمایشی” می دهد تا در داخل کشور، وجهه مذاکراتی که اصل آن بر راستی آزمایی گذاشته شده بود، شکل ظاهری آن حفظ شود.

اما بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و رسانه ای در داخل و خارج از کشور این توافق را ابزاری برای دولت فعلی جهت استفاده در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ برای پیروزی کاندید نزدیک به دولت می دانند تا با رفع تعلیقی برخی تحریمها و کاستن از فشار فعلی در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ به پیروزی برسند؛ غافل یا آگاه از  اینکه اگر نتیجه این قمار هسته ای،  شکست در انتخابات باشد؛ دولت بعد با هر گرایش و تفکری با تعهدات جدید و سنگینی روبرو خواهد بود.

حال با این اوصاف باید نظاره گر بود که مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانونی چه واکنشی در روزهای آینده نسبت به چنین توافقی با برچسب هایی نظیر احیای برجام و راستی آزمایی که از طرف دولتی ها بر آن زده شده خواهند داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.