کد خبر : 7582
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 تیر 1399 - 14:09
-

نقش پررنگ مدیریت شهری سمنان در بازآفرینی خانه‌های تاریخی

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری سمنان گفت : در شهر سمنان مدیریت شهری به خوبی در زمینه بازآفرینی وارد عمل شده است. ​ به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ،راضیه شهاب، مدیرکل امور شهری استانداری سمنان با بیان اینکه خانه‌های قدیمی و بافت‌های تاریخی مهم‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی شهر سمنان است، گفت: بافت‌های تاریخی

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری سمنان گفت : در شهر سمنان مدیریت شهری به خوبی در زمینه بازآفرینی وارد عمل شده است.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ،راضیه شهاب، مدیرکل امور شهری استانداری سمنان با بیان اینکه خانه‌های قدیمی و بافت‌های تاریخی مهم‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی شهر سمنان است، گفت: بافت‌های تاریخی و خانه‌های قدیمی به نحوی نمایانگر تمدن شهر محسوب می‌شود و مدیریت شهری وظیفه حفظ و نگهداری این خانه‌ها را دارد؛ باید این مراکز به شهروندان، مسافران و سرمایه‌گذاران معرفی شود تا امکان رونق گردشگری و در نتیجه درآمدزایی از آن‌ها فراهم شود.


شهاب اظهار کرد: رویکردی که در بسیاری از شهرها با سابقه طولانی اتخاذ شده این است که خانه‌های تاریخی را مرمت و بازآفرینی می‌کنند و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مرکز جذب گردشگر تبدیل می‌کنند که با استقبال زیادی از سوی شهروندان همراه بوده است.


وی افزود: شهرداری سمنان در زمینه مرمت آثار تاریخی و تملک برخی خانه‌های قدیمی اقدامات بجا و هدفمندی انجام داده و درآمدزایی پایدار از این طریق را در دستور کار قرار داده است.
شهاب تاکید می‌کند: گردشگری صنعت بزرگی است که برخی کشورهای پیشرفته بیشترین درآمد خود را از طریق آن به دست می‌آورند و در کشور ایران و استان و شهر سمنان نیز با سابقه و تمدن طولانی در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است.


شهاب ادامه داد: عمدتاً عواملی که بافت‌ها و خانه‌های تاریخی را تهدید می‌کند، دیدگاه شهروندانی است که اعتقاد قلبی و یقین به درآمدزایی از این خانه‌ها ندارند؛ فضا را باید به سمتی برد تا شهروندان، بافت‌ها و خانه‌های تاریخی را فضای بحرانی و تهدیدآمیزی محسوب نکنند، بلکه احساس کنند برای آن‌ها یک فرصت ارزشمند است تا به نوعی پاسبان این گونه بناها باشند و اجازه دخل و تصرف را به کسی ندهند و از تخریب خانه‌های قدیمی جلوگیری کنند؛ البته در این بین باید فرهنگ سازی شود و مسئولان با کمک شهروندان برای احیا و مرمت و بازسازی این خانه‌ها تلاش کنند.


وی تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند اینگونه بناها مانع پیشرفت و توسعه شهر می‌شود؛ اما در حال حاضر شهرداری با تملک برخی خانه‌ها و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی توانسته در احیا و بهسازی خانه‌ها و بافت‌های تاریخی اقدامات خوب و شایسته‌ای انجام دهد.


شهاب با بیان اینکه اعتبارات دولتی محدود است، خاطرنشان کرد: با شرایط اقتصادی که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور حاکم است اعتباراتی که برای بازآفرینی شهری به استان‌ها تخصیص داده می‌شود بسیار اندک است، بنابراین باید از ظرفیت بخش خصوصی برای احیای این خانه‌ها استفاده شود و متولی اصلی این امر بعد از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری است و با اشاره به مرمت بیش از ۱۴ خانه تاریخی و ۶ باغ راه گفت : در شهر سمنان مدیریت شهری به خوبی در این زمینه وارد عمل شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.