کد خبر : 5641
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 - 12:54
-

تراموا به تهران می‌آید

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، شهردار منطقه یک پایتخت از اجرای طرح احداث خط تراموا در مسیر ۲.۲ کیلومتری حدفاصل میدان دانشجو تا مجموعه توچال خبر داد. منطقه یک تهران با توجه به جاذبه‌های محیطی‌اش بسیار تحت تأثیر توسعه بی‌ضابطه شهر تهران بوده است. بارگذاری بیش از حد جمعیت، تراکم فروشی و تخریب باغات

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، شهردار منطقه یک پایتخت از اجرای طرح احداث خط تراموا در مسیر ۲.۲ کیلومتری حدفاصل میدان دانشجو تا مجموعه توچال خبر داد.

منطقه یک تهران با توجه به جاذبه‌های محیطی‌اش بسیار تحت تأثیر توسعه بی‌ضابطه شهر تهران بوده است. بارگذاری بیش از حد جمعیت، تراکم فروشی و تخریب باغات برای احداث برج باغ‌ها و مراکز تجاری معظم و متعدد از نشانه‌های این تأثیرات منفی و افسار گسیختگی در توسعه فضاهای شهری است، که سال‌هاست مردم منطقه و شهر تهران را درگیر خود کرده است. این مسائل بهانه‌ای شد تا در شروع سال جدید با نگاه امیدوارانه به حل آنها با شهردار این منطقه حمید موسوی به گفت‌وگو بپردازیم. شرح این گفت‌و گو را در ادامه بخوانید.

موسوی با اشاره به اینکه پس از انتصاب به این سمت، تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری از بخش مسکن به بخش گردشگری و خدماتی را در دستور کار قرار داده است، گفت: منطقه یک و شمیرانات با توجه به شرایط اکولوژیکی می‌تواند تبدیل به فضای تفرجگاهی برای استفاده عموم مردم شوند.

فقر سرانه و عیوب شبکه معابر در منطقه یک پیک ترافیک را تا ۱۷ ساعت رسانده است

وی ادامه داد: تراکم فروشی در سال‌های گذشته باعث شد که منطقه ما بیشتر از پیش‌بینی‌های طرح تفصیلی، جمعیت جذب کند. با توجه به این طرح باید حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در این منطقه ساکن می‌شدند، در صورتی که نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در حال حاضر ساکن این منطقه هستند.
شهردار منطقه یک با اشاره به اینکه فضاهای اجتماعی و خدماتی موجود این منطقه، جوابگوی جمعیت نیست، اظهار داشت: به نوعی ما با فقر سرانه و عیوب شبکه‌های معابر مواجه هستیم. و به همین دلیل منطقه یک در طول شبانه روز حدود ۱۷ ساعت، پیک ترافیکی دارد.
وی افزود: کم عرض بودن معابر، ضریب بالای مالکیت خودرو و تمرکز تفرجگاه‌ها و مراکز تجاری در این منطقه جاذب سفر است و به حجم ترافیک این منطقه می‌افزاید.

کاهش صدور پروانه مسکونی با تصویب مصوبه خانه‌باغها
موسوی با اشاره جایگزینی مصوبه خانه باغ‌ها به جای مصوبه مخرب برج باغ‌ها در سال گذشته، از کاهش تقاضای پروانه ساخت و ساز مسکونی در این منطقه خبر داد و گفت: بر اساس آمار در سال ۹۷، ۶۱۳ پروانه ساخت مسکونی صادر شده و علیرغم وجود رکود در سال ۹۸ تنها ۵۵۶ پروانه صادر کرده‌ایم و جالب است که در سال ۹۷ ۷۵۸ هزار و ۶۷۱ متر مربع پروانه‌های مسکونی صادر شده در حالی که در سال ۹۸، ۶۸۰ هزار و ۲۵۲ پروانه مسکونی صادر شده است.

وی در ادامه بیان داشت: یعنی علیرغم رشد هر ساله صدور پروانه با توجه به ممنوعیت ساخت برج باغ‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه و تکالیفی که قانون و الزامات شورای اسلامی شهر برای ما تعیین کرد، سطوح مسکونی در این منطقه نسبت به سال ۹۷ کاهش یافت.

جهش صدور پروانه فضاهای خدماتی در سال گذشته

شهردار منطقه یک از رشد صدور مجوز در حوزه خدمات شهری خبر داد و گفت: در حوزه فضاهای تجاری، اداری و گردشگری، از یک رقم تقریباً ۴۰ هزار متر مربعی به عدد ۲۶۳ هزار مترمربع رسیده‌ایم که نشان‌دهنده جهش در فضاهای خدماتی است که با صدور پروانه‌ها به مرور خودش را در شهر نشان خواهد داد.

وی این رشد را نویدبخش رفع کمبودهای خدماتی در منطقه یک دانست و گفت: از طرف دیگر رویکرد گردشگری با توجه به وجود ظرفیت‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، پزشکی، تفریحی و طبیعی به رشد ابعاد اجتماعی فرهنگی منطقه یک تهران کمک می‌کند.

تغییر فضای اطراف امامزاده صالح به منظور توسعه گردشگری مذهبی
موسوی با اشاره به واقع شدن بقاع متبرکه امامزاده علی اکبر چیذر، امامزاده صالح و امامزاده قاسم (ع) در این منطقه، ابراز داشت: به دنبال استفاده از این ظرفیت به منظور توسعه بعد توریست مذهبی هستیم.

وی از اجرای طرحی در اطراف امامزاده صالح خبر داد که به همین منظور و با ایجاد فضاهای باز شهری، بازپیرایی و ساماندهی این منطقه و فضای مذهبی و اجتماعی پیرامون آن را شکل خواهد داد.

شهردار منطقه یک با اشاره به فعالیت بیمارستان‌های متعدد در منطقه ابراز داشت: بسیاری از این بیمارستان‌های فوق تخصصی در تهران، کشور و حتی غرب آسیا متمایز هستند و می‌تواند به گسترش توریسم درمانی کمک کنند.

وی از دیگر نقاط قوت گردشگری این منطقه را در استقرار اماکن تاریخی متعدد از جمله باغ موزه‌ها و کاخ موزه‌ها و خانه موزه‌های شخصیت‌های فرهیخته (خانه پروفسور حسابی، خانه نیما، خانه سیمین، خانه استاد صانعی) حسینیه‌ها و بازار تجریش و تکایا برشمرد و گفت: اینها از جمله مکان‌های قابل سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری هستند.

اجرای طرح تراموا برای حل معضل گره ترافیکی ولنجک و توسعه گردشگری
شهردار منطقه با بیان اینکه رود دره‌ها متعددی همچون دربند، درکه، توچال و ارتفاعات سوهانک می‌تواند به جذب گردشگر طبیعی کمک کنند، بیان داشت: قدم‌های خوبی در توسعه گردشگری از این طریق برداشته‌ایم.

وی با اشاره به تعامل خوبی که با مدیریت مجموعه توچال و دربند در این مدت صورت گرفته است، گفت: از حل معضل گره ترافیکی در منطقه ولنجک تهران با اجرای طرح تراموا خبر داد.

به گفته وی این اتفاق جدید برای تهران در مرحله تصویب نهایی از سوی معاون ترافیک شهر تهران و شورای عالی ترافیک قرار دارد و در انتظار صدور مجوز نهایی است.

شهردار منطقه یک با اشاره به حجم گسترده ترافیکی در روزهای تعطیل به منظور ورود به مجموعه گردشگری توچال تهران از طریق مسیر دسترسی محلی ولنجک گفت: به منظور حل این معضل، پیشنهاد احداث یک تراموای چرخ لاستیکی مورد پذیرش قرار گرفته است.

موسوی در ادامه توضیح داد: در تعامل خوبی که با مدیریت مجموعه توچال صورت گرفت، قرار شد ساماندهی این مجموعه از ابعاد مختلف مدنظر قرار بگیرد و یکی از ابعاد آن مربوط به حل معضل ترافیکی منطقه است.

وی با بیان اینکه با هماهنگی‌های ایجاد شده با یک شرکت معتبر مسیر ۲.۲ کیلومتری حدفاصل میدان دانشجو تا ایستگاه توچال برای گذر یک قطار شهری مورد بررسی قرار گرفته است، ابراز داشت: در ابتدا استفاده از مونوریل را پیشنهاد دادیم اما در نهایت مشاور به گزینه تراموای چرخ لاستیکی رسید.


ایجاد مد جدید حمل و نقل در تهران
شهردار منطقه یک، تاکید کرد: با اجرای این طرح علاوه بر اینکه یک مُد جدید حمل و نقل، تراموا به عنوان یک ایده مبدعانه و دوستدار محیط زیست در جذب گردشگر نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
موسوی افزود: با راه اندازی این تراموا مسیر دسترسی به ایستگاه یک توچال به عنوان راه دسترسی محلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، پارکینگ فعلی مجموعه توچال به بخش تفرجگاه گردشگری به این مجموعه اضافه خواهد شد. و پارکینگ شهرداری در محدوده میدان دانشجو جایگزین این پارکینگ می‌شود.

شهردار منطقه یک با اشاره به اینکه طرح توسعه مجموعه توچال از دو بعد مورد توجه قرار گرفته است اظهار داشت: در بعد نخست به دنبال تمرکزگرایی در مسیر پیاده راه و اصلاح آن با حذف زواید پیرامونی هستیم تا ارائه خدمات متمرکز توسعه یابد. در کنار این مساله اصلاح دسترسی به این مجموعه فرهنگی ورزشی پرتردد در دستور کار قرار گرفته است.

مسیر دربند تا سربند پیاده راه می‌شود
به گفته وی مشکل گره ترافیکی در محدوده در بند هم وجود دارد و برای حل مسئله کمبود پارکینگ در این منطقه هم تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم.


وی در ادامه با تاکید بر ترافیک سنگین که میان میدان دربند تا میدان سربند وجود دارد، از تبدیل این محدوده به مسیر پیاده راه خبر داد و گفت: با ایجاد پیاده راه در این مسیر، پارکینگ‌ها به زیر هم سطح منتقل خواهد شد.

موسوی با اشاره به انجام هماهنگی‌های صورت گرفته در این خصوص گفت: این تغییرات با مشاور مربوطه انجام مطرح شده و در مرحله اول قرارداد هستیم.

تخریب فضاهای خطرآفرین حاشیه درکه
وی افزود: برای حل معضلات دربند، با مقامات محلی، معاون دادستان فرماندار شهر تهران جلسات متعددی داشتیم و درخواست کردیم، شرکت آب منطقه‌ای به وظایف خود در این زمینه عمل کند و فضاهای حاشیه دره درکه را که به شکل غیر مجاز و خطر آفرین توسعه یافته و به بستر و حریم رودخانه تجاوز کرده است تعرض کرده است را تخریب کنند.


شهردار منطقه یک خاطر نشان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره کل حریم و با رعایت همه موضوعات فنی و بهداشتی و خدماتی مدرن را جایگزین فضای موجود خواهیم کرد تا نیازهای مردم را برآورده شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری از صاحبان چند پلاک در ارتفاعات سوهان درخواست کرده تا به جای ساخت واحدهای مسکونی به ساخت مرکز تفرجگاه‌ها و فضاهای پذیرایی و اقامتی اقدام کنند. ابراز داشت: در جریان ساماندهی وضعیت تفرجگاهی منطقه با بنیاد مستضعفان نیز مذاکراتی داشتیم که بخشی از آن در محدوده توچال بوده و بخش دیگر مربوط به اراضی جماران است.


وی در ادامه توضیح داد: در این محدوده جلوی ساخت و سازهای بی رویه را گرفتیم و از بنیاد درخواست کردیم، طرحی را در قالب گردشگری تفرجگاهی آغاز کند.

هر رأیی در خصوص پالادیوم صادر شود، بدون کم و کاست و بدون فوت وقت اجرا می‌کنیم
موسوی در پاسخ به این سوال که آخرین حکم در خصوص تخلفات روگذر و زیرگذر مرکز تجاری پالادیوم چیست و چه تصمیمی برای اجرای آن دارید، پاسخ داد: در ماجرای این تخلفات، بارها گفته‌ایم که تابع قانون هستیم در اواخر بهمن‌ماه رأی پالادیوم ابلاغ شد و بلافاصله با همکاری سازمان نظام مهندسی مذاکرات و مکاتباتی داشتیم که تیم را جهت رفع مشکلات سازه‌ای تشکیل دادیم چرا که تخریب به این بنا نیازمند خرد فنی و کارشناسی است؛ چون ممکن است تخریب آن، آسیب‌های جدی به ساختمان و ساختمان‌های اطراف و رهگذران وارد کند.

وی در ادامه توضیح داد: اما اسفندماه سال گذشته، دیوان عدالت اداری دستور توقف رأی را صادر کرد و بر اساس آن اجرایی رأی صادره متوقف شد و تا اطلاع ثانوی که رأیی صادر شود کماکان منتظر هستیم.

موسوی تاکید کرد: هر رأیی در خصوص پالادیوم صادر شود، بدون کم و کاست و بدون فوت وقت اجرا می‌کنیم.

اطلس مال موظف به ارائه مطالعات ترافیکی پیش از بهره برداری است
شهردار منطقه یک درباره اطلس مال و تخلفات آن نیز اظهار داشت: این مجموعه بر اساس پروانه صادر شده ساخته شده است. طبق پروانه ۱۳۲۱۴۱ مترمربع باید ساخت و ساز صورت می‌گرفت که در سال ۹۶ با اخذ گواهی عدم خلاف، ۱۲۳۸۴ متر بنا اضافه و به ۱۴۴۵۲۵ متر مربع رسیده است.

وی افزود: حسب اطلاعاتی که در حال حاضر از طرف ناظر وجود دارد نسبت به آخرین گواهی عدم خلاف، صرفاً قریب به ۵۰۰۰ متر مربع تخلف وجود دارد که روند آن و طی فرایند قانونی در حال رسیدگی است و صدور هرگونه گواهی برای اطلس مال منوط به سیر رسیدگی قانونی به تخلفات موجود خواهد بود و از این حیث تخلفی ندارد، اما اگر به بعد صدور پروانه بپردازیم این مسئله قابل بررسی است که آیا مطالعات ترافیکی پیش از انجام طرح و حجم بارگذاری در مقیاس محله انجام گرفته است.


وی با بیان اینکه اطلس‌مال هنوز به مرحله بهره‌برداری و بارگذاری نرسیده است، تاکید کرد: ما همچنان نگران این هستیم که اگر این مجموعه فعالیتش را آغاز کند چه تأثیری در محیط پیرامونی‌اش می‌گذارد، بخصوص از بعد ترافیکی و دسترسی‌های محلی وضعیت نگران کننده‌ای ایجاد خواهد کرد.

شهردار منطقه یک با اشاره به برگزاری جلساتی با مدیران این مجموعه ابراز داشت: درخواست کردیم تا قبل از راه اندازی مطالعه ترافیکی این مرکز را به ما ارائه دهند.

‌منبع: مهر

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.